AcasăAfaceriGucci nu-și mai găsește locul în lumea luxului?

Gucci nu-și mai găsește locul în lumea luxului?

Acțiunile Kering s-au prăbușit după ce grupul de lux a avertizat că marjele de profit vor fi afectate în prima jumătate a anului

Acțiunile Kering  s-au prăbușit după ce grupul de lux a avertizat că marjele de profit vor fi afectate în prima jumătate a anului din cauza scăderii vânzărilor  Gucci, cel mai mare brand al său.

Acțiunile au coborât cu 8,9%  la începutul ședinței de tranzacționare de la Paris, cel mai scăzut nivel din 2018. Scăderea cu 20% a acțiunilor Kering în acest an contrastează cu câștigurile înregistrate de rivalii francezi LVMH și Hermes International.

În 2023, Kering a numit un nou director de creație al Gucci, Sabato De Sarno, ale cărui modele au început să intre în magazine în februarie. Problema este că sectorul  bunurilor de lux se confruntă cu o cohortă de clienți cu gusturi destul de polarizate, mai ales pe piața-gigant din China, o piață curtată de toate brandurile de renume și una din care își încasează maroritatea profiturilor.

Locul defavorizat: între segmentul high-end și produsele accesibile

Pentru consultantul în modă Mark Liu, Gucci părea să se fi transformat într-o marcă de îmbrăcăminte de stradă pentru o vreme, apoi a încercat să revină la o marcă de lux. „Acum nu știu cui vrea să se adreseze”.

„Consumatorii oscilează între segmentul cu adevărat high-end sau pentru produse mai accesibile”, a declarat pentru Bloomberg directorul financiar al Kering, Armelle Poulou. „Iar Gucci,  mai mult poziționat la mijloc, nu beneficiază de acești clienți”.

Kering a avertizat că venitul operațional recurent va scădea între 40% și 45% în primele șase luni ale acestui an. Asta după ce vânzările comparabile la Gucci au scăzut cu 18% în primul trimestru, din cauza cererii slabe din China.

Clienții, blocați în “wait-and-see”

Mai rău, clienții Gucci sunt blocați într-un “wait-and-see” pe măsură ce noile colecții, în special în categoriile prêt-à-porter și încălțăminte, încearcă să-și facă lor între competitori.

Între timp, Gucci lucrează la oferta sa de genți, o categorie crucială, dar nici aici așteptările nu se materializează. Fanii susțin că noile modele nu sunt pe gustul lor și denunță calitatea îndoielnică.

Compania continuă să rămână în urma LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE, proprietarul a aproximativ 75 de mărci de lux, printre care Christian Dior și Tiffany & Co. LVMH a înregistrat o creștere organică a veniturilor de 3% în primul trimestru. Hermes International, care, de asemenea, a rezistat mai bine la recesiune decât majoritatea colegilor, va raporta joi vânzările.

Vânzările la Kering au scăzut cu 10% pe o bază comparabilă în primul trimestru. Yves Saint Laurent, al doilea mare brand al său, a înregistrat un declin al vânzărilor comparabile de 6%.

„Nu este surprinzător faptul că mărcile cu probleme  ar putea întâmpina dificultăți mai mari într-un mediu de slăbire a cererii, pe măsură ce consumatorii își concentrează cheltuielile pe propdusele must-have”, spune Luca Solca, analist la Sanford C. Bernstein. „Magnitudinea scăderii profitului surprinde, totuși, în sens negativ”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor