AcasăAfaceriGiganții auto germani și producătorii asiatici de baterii, interese de miliarde în...

Giganții auto germani și producătorii asiatici de baterii, interese de miliarde în Ungaria

Constructorii auto germani și furnizorii asiatici de baterii se întâlnesc în Ungaria într-un mariaj de conveniență în valoare de mai multe miliarde de dolari, pentru a-și conduce ambițiile electrificării.

Guvernul lui Viktor Orban sfidează reticența occidentală față de China și oferă beneficii generoase pentru a găzdui operațiunile străine și pentru a face din Ungaria un centru global pentru vehiculele electrice.

Investițiile în industria auto din Ungaria sunt dominate de trei țări – Germania, un constructor  campion, plus China și Coreea de Sud, lideri în domeniul bateriilor pentru vehicule electrice, cu mult înaintea rivalilor europeni.

Companiile din aceste trei țări au reprezentat 29 din cele 31 de subvenții în numerar acordate de Ungaria pentru investiții majore în sectorul său auto și al bateriilor în ultimul deceniu, potrivit unei analize Reuters a datelor guvernamentale care arată amploarea convergenței germane, chineze și coreene.

„Catozi, anozi, separatori, linii de asamblare, întregul lanţ de aprovizionare pentru baterii este aici. Acesta este piciorul din pragul Europei”, a spus Dirk Woelfer, de la Camera de Comerţ Germania – Ungaria, în Budapesta.

Printre beneficiarii subvenţiilor se află BMW şi Mercedes-Benz, precum şi producătorii de baterii din China (BYD) şi din Coreea de Sud (Samsung SDI).

Nivelul mediu al subvenţiilor este de 15% din investiţie.În total, Ungaria a primit în ultimii şase ani peste 14 miliarde de euro în investiţii străine directe numai în sectorul bateriilor.

Investițiile majore sunt clasificate în general ca fiind cele cu o valoare de peste 5-10 milioane de euro, variind în funcție de factori precum locurile de muncă create.

Stimulentele de stat și oportunitatea ca producătorii de automobile și furnizorii de baterii să lucreze unul lângă celălalt se dovedesc a fi un factor de atracție puternic, potrivit interviurilor cu aproximativ 20 de directori din industrie și consultanți din Germania, Ungaria, China și Coreea de Sud.

Compania chineză CATL, producătorul de baterii pentru vehicule electrice nr. 1 la nivel mondial, și giganții coreeni SK Innovation și Samsung  au declarat că proximitatea planificată față de producătorii germani de autovehicule a fost un factor cheie în decizia lor de a investi în Ungaria.

CATL pune la bătaie 7,6 miliarde de dolari pentru a construi în oraşul Debreţin cea mai mare fabrică de baterii din Europa. Tot în Debreţin este o uzină de 2,1 miliarde de dolari a BMW, alături de alte fabrici din ecosistem: furnizori de componente, producători de plăcuţe de frână și echipamente industriale.

Mercedes-Benz își transformă fabrica din Kecskemet pentru a produce mașini electrice, în timp ce Audi produce mașini și motoare electrice la Gyor.

Aceste afaceri uriașe vor reprezenta un avantaj avantaj pentru Guvernul lui Orban, Ungaria confruntându-se cu cel mai dificil mediu economic din mai mult de un deceniu, în condiţiile în care rata anuală a inflaţiei a depăşit 20%, economia încetineşte iar fondurile europene sunt în suspensie.

În ciuda riscurilor, Alexander Timmer, partener al companiei de consultanță Berylls Strategy Advisors cu sediul la München, care a lucrat la mai multe proiecte de automobile și baterii în Ungaria, a declarat că țara rămâne atractivă pentru investitori.

 

author avatar
Radu Jacotă Redactor