AcasăAfaceriFacturarea electronică devine obligatorie de la 1 iulie în România. Cine și...

Facturarea electronică devine obligatorie de la 1 iulie în România. Cine și cum completează formularul

facturaFacturarea electronică devine obligatorie de la 1 iulie în România. Cine și cum completează formularul

Facturile electronice care se referă la vânzarea de produse şi prestarea de servicii în cadrul achiziţiilor publice – relaţia Business to Governement (B2G) – şi la vânzarea între firme de produse riscante din punct de vedere fiscal, respectiv relaţia Business to Business (B2B) devin obligatorii de la 1 iulie în România.

Proiectul intitulat “E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică”, a fost demarat în luna martie 2020, de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), în vederea eficientizării colectării impozitelor şi taxelor, vizând în principal îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA şi prevenirea/combaterea evaziunii fiscale, pentru respectarea cerinţelor UE.

Facturarea electronică, obligatorie pentru anumite tranzacții

Având în vedere complexitatea sistemului de facturare electronică și experiența altor țări care l-au adoptat, pentru o implementare eficientă este nevoie de o soluție IT performantă, dar și de timp pentru comunicare și cooperare între autorități și mediul de afaceri pentru corectarea problemelor apărute înainte de data de 1 iulie, așa cum s-a întâmplat în țările UE care au facturarea electronică, precum Italia și Polonia, precizează stiripesurse.ro.

În acest sens, specialiștii au clarificat că nici firmele care vând produse riscante în relația B2B, nici cele implicate în achiziții publice nu trebuie să se înregistreze în registrul e-Factura prin depunerea formularului 084. Așadar, facturile electronice vor fi transmise în e-Factura fără a fi nevoie de o înregistrare prealabilă datei de 1 iulie 2022.

Cine și cum completează formularul

Formularul se completează şi se transmite prin intermediul serviciului electronic SPV “Spaţiu privat Virtual” disponibil pe portalul www.anaf.ro de către operatorii economici, respectiv orice entitate care desfăşoară activitate economică, constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii, care optează pentru emiterea de facturi electronice către alţi operatori economici (relaţii B2B) în condiţiile prevăzute de OUG nr. 120/2021.

Operatorii economici care au optat pentru utilizarea RO e-Factura sunt înscriși în sistem începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului F084 „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/renunţarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura”.

De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândește și calitatea de destinatar al facturii electronice. În această calitate, poate primi factura electronică însoţită de sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.

author avatar
Andreea Vlad