AcasăAfaceriExistă un sfârșit al blocării comerțului mondial?

Există un sfârșit al blocării comerțului mondial?

Bob Biesterfeld cunoaște profunzimea crizei lanțului global de aprovizionare – are transportatorii care încă descarcă costume de Halloween din containerele situate în complexul portuar din Los Angeles și Long Beach.

Pentru șeful CH Robinson, cel mai mare broker de marfă din America de Nord, transporturile întârziate oferă ilustrarea perfectă a sincopelor din transportul maritim din ultimele 18 luni.

Aproximativ 90% din comerțul mondial se deplasează pe mare, iar aceste probleme logistice au zguduit afacerile de pe tot globul. Ca urmare, un sistem foarte sincronizat a fost scos din ritm.

Întârzierile record ale navelor au suprasolicitat porturile și depozitele,  adăugându-se la rupturile de aprovizionare cauzate de criza semiconductorilor și penuria petrochimică.

Companiile mai mici au fost nevoite să lupte din răsputeri pentru a asigura spațiu pe navele portacontainere  și pentru a menține producția și vânzările în mișcare, în timp ce absorb rate de marfă uriașe și creează stocuri.

Consumatorii au experimentat rafturile goale, disponibilitate limitată a produselor și prețuri în creștere.

Blocaje și în 2022?

Blocajele din transportul maritim au expus una dintre cele mai grave amenințări la adresa economiei globale pe măsură ce iese din pandemie, spune Jens Bjorn Andersen, directorul executiv al DSV, unul dintre cele mai mari grupuri de logistică din lume, citat de Financial Times.

Dacă  aceste blocaje persistă în 2022, costurile de transport vor rămâne ridicate – la fel și inflația – spațiul  pentru mărfurile de pe nave va fi limitat, iar comercianții cu amănuntul și producătorii vor trebui să suporte întârzieri cronice.Închiderea terminalelor anul trecut în două dintre cele mai aglomerate cinci porturi de containere din lume —Shenzhen și Ningbo – din China, precum și blocarea ciudată a Canalului Suez de către nava Ever Given, s-au adăugat la întârzieri.

În Europa, blocările înainte de Crăciun în unele țări și restricții adăugate în altele au zguduit încrederea investitorilor.

Cu ochii pe China

Cele mai multe priviri sunt ațintițe asupra a ceea ce China – care găzduiește șapte dintre primele 10 porturi de containere din lume, inclusiv cel mai aglomerat, Shanghai – face în continuare.

Beijingul, care operează o politică  națională zero-Covid , a blocat Xian, un oraș central cu 13 milioane de locuitori  în decembrie; Hong Kong a interzis temporar zborurile de pasageri din opt țări, inclusiv SUA; iar orașul Ningbo a fost parțial închis săptămâna trecută ca răspuns la cazuri noi de coronavirus.

Erik Yim, director general al China Merchants Port Holdings, susține că „singura modalitate” de a restabili ordinea în lanțul de aprovizionare global este să existe o aliniere mai strânsă între guverne cu privire la măsurile legate de coronavirus printr-un protocol recunoscut la nivel international.

Simon Heaney, analist  la consultanța maritimă Drewry, este pesimist că vom vedea o schimbare dramatică în acest an. „Ne așteptam să avem mai multe îmbunătățiri în lanțurile de aprovizionare care vor fi deblocate în această etapă. De fapt, lucrurile s-au înrăutățit”, spune el.

Un factor cheie în stabilirea faptului că navele maritime pot restabili o infrastructură fiabilă pentru comerțul global în 2022 va fi puterea cererii de bunuri de larg consum.

Cererea de transport maritim de containere tinde să crească în săptămânile dinaintea Anului Nou chinezesc – la începutul lunii februarie 2022 – când fabricile se închid temporar și exporturile scad. Este momentul în care s-ar putea să vedem unele îmbunătățiri, explică John Pearson, directorul DHL Express.

Nu toți clienții liniilor maritime sunt convinși de un boom susținut al cererii. Unii au plătit aproximativ 15.000 de dolari pentru a muta un container de 40 de picioare din China pe coasta de vest a SUA, de 10 ori mai mult decât înainte de pandemie.

Costurile de transport vor continua să crească în acest an, deoarece ratele mai mari de pe piața spot sunt blocate în contracte anuale de transport de marfă, care sunt în prezent în curs de negociere.

Alți clienți spun că apariția fricii asupra potențialului haos de transport în 2022 arată mai mult ca o strategie de negociere a transportatorilor.

Criza transporturilor maritime a stârnit, de asemenea, întrebări cu privire la forma în evoluție a infrastructurii care stă la baza comerțului internațional și a prosperității economice.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
272 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger