Volkswagen pune în așteptare o fabrică de baterii planificată în Europa de Est și acordă prioritate uneia similare în SUA, după ce a estimat că ar putea primi stimulente în valoare de 10 miliarde de euro pe pamânt american.
Joe Biden își poate freca mâinile: hotărârea VW este cea mai recentă consecință a pachetului de subvenții și stimulente fiscale în valoare de 369 de miliarde de dolari pentru tehnologii ecologice, care atrage companiile europene în SUA.
Cel mai mare producător de automobile din Europa a informat oficialii UE că se așteaptă să obțină subvenții și împrumuturi în valoare de 9-10 miliarde de euro din partea legii privind reducerea inflației(IRA), promulgată de președintele american.
VW „aștepta să vadă cum va reacționa UE la stimulentele Washingtonului înainte de a merge mai departe cu un plan de construire a unei uzine în Europa de Est”, a delarat pentru Financial Times o persoană cu cunoștințe directe despre procesul decizional al companiei germane.
IRA stârnește panică în rândul factorilor de decizie europeni, deoarece industriile de înaltă tehnologie, cum ar fi bateriile, cultivate ani de de zile, privesc peste Atlantic, în condițiile în care concurența din partea Chinei se intensifică.
Comisia Europeană, care va publica săptămâna viitoare o lege privind industria Net Zero ca parte a răspunsului său la sistemul ecologic din SUA, dorește să relaxeze normele privind ajutoarele de stat și reevaluează dacă să desfășoare subvenții la nivelul UE. Însă o variantă preliminară a planurilor Comisiei, dezvăluită săptămâna trecută, nu a mulțumit producătorii europeni de baterii.
Un director de la o altă companie europeană producătoare de baterii, care a participat la reuniunea de săptămâna trecută de la Bruxelles, la care a fost prezent şi comisarul european Margrethe Vestager, a spus: „Nu arată prea bine. Lipsesc măsurile concrete”.
„Am fost contactaţi de multe state americane şi toţi au pus accentul pe IRA. Atunci când punem cifrele cap la cap, condiţiile pe care ei le oferă sunt mult mai interesante decât ceea ce oferă Europa”, a declarat un alt director de companie.
Și producătorul de baterii Northvolt(Suedia) a sugerat că ar putea alege SUA în detrimentul Germaniei atunci când va decide unde va construi următoarea sa fabrică, dacă Bruxelles-ul nu oferă „un sprijin mai concret”. A estimat că ar putea primi subvenții de peste 8 miliarde de euro din partea americanilor.
„Facem progrese mult mai rapide în ceea ce privește planurile privind fabricile de baterii din America de Nord, comparativ cu cele din Europa”, a scris pe Linkedln Thomas Schmall, șeful unității de componente VW. Europa riscă să piardă „miliarde de investiții care vor fi decise în lunile și anii următori”, a adăugat el, solicitând un program european de ajutor public de stat și prețuri mai mici pentru energia verde.
Grupul de lobby Transport & Environment a avertizat în această săptămână că peste două treimi din proiectele europene de baterii riscă să fie anulate, amânate sau reduse.
“Noile subvenții accelerează planurile pentru o fabrică de baterii în SUA”, a subliniat Arno Antlitz, directorul financiar al VW. „IRA oferă un avantaj pentru ca Volkswagen să-și extindă și mai rapid amprenta globală”.