AcasăAfaceriEconomieStatul român îngroapă CFR Călători. Peste 100 de trenuri vitale pentru cetățeni...

Statul român îngroapă CFR Călători. Peste 100 de trenuri vitale pentru cetățeni se anulează

Faliment cu premeditare. Statul își ”ucide” propria companie de transport călători pe calea ferată

Pentru că statul român a refuzat să plătească pentru serviciile prestate de CFR Călători, inevitabilul s-a produs. CFR Infrastructură, care nu și-a primit banii de la CFR Călători pentru taxa de utilizare, a decis să suspende circulația a peste 100 de trenuri pe cel mai circulate rute din țară. Anularea acestora vine după ce, în cursul acestui an, CFR Călători a mai scos din circulație 320 de trenuri, ceea ce înseamnă un total de peste o treime de trenuri anulate. 

Ca urmare a notificării primite din partea managerului infrastructurii feroviare CNCF CFR SA, o serie de trenuri vor avea circulația temporar suspendată, a anunțat CFR Călători. ”CFR SA este singurul decident care poate impune o astfel de măsură. CFR Călători face eforturi pentru menținerea în circulație a trenurilor ce sunt prevăzute în Mersul Trenurilor. Menţionăm că adaptarea circulației trenurilor este făcută în așa fel încât să aibă un impact redus asupra publicului și a pieței”, se arată într-un comunicat al CFR Călători, în care anunța supendarea temporară a 103 trenuri. Compania nu precizează însă nici care a fost motivul suspendării, nici perioada de suspendare.

CFR Călători a lucrat pe caiet cu statul român, iar acum statul român nu și-a achitat datoriile. Din 550 milioane de lei pentru compensațiile serviciilor publice și a facilităților de călătorii gratuite datorate de stat, CFR Călători a primit la rectificarea bugetară doar 106 milioane de lei. În consecință, datoriile CFR Călători către CFR Infrastructură și către Electrificare nu au putut fi achitate. Astfel, salariații de la Infrastructură nu și-au mai luat decât jumătate din salarii. Probleme cu salariile sunt și la Electrificare CFR, iar de luna viitoare nu se vor mai putea da salariile nici la CFR Călători, nici la Infrastructură, nici la Electrificare”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

Câte un pic, până nu mai rămâne nimic

În 20 ianuarie 2025, CFR Călători a anulat 244 de trenuri, iar în septembrie a mai anulat circa 80 de trenuri. Acum, din cauza neplății datoriilor către CFR Infrastructură, CFR Călători a anunțat anularea a încă 103 trenuri, pe rute foarte intens circulate, ne spun sindicaliștii din sector.

”Peste o treime din totalul trenurilor CFR Călători s-au anulat în acest an. Nu trebuia să se permită acest lucru, iar statul a demonstrat, prin neplata datoriilor, că nu îl interesează CFR Călători. Cineva trebuie să răspundă, pentru că nu poți să-ți bați joc de călători, mai ales că cele mai multe trenuri anulate erau cele cu navetiști, iar oamenii nu vor mai avea cum să ajungă la serviciu sau vor fi nevoiți să facă peste 4 ore pe drum. Cel mai probabil se urmărește transferul rutelor profitabile către operatorii privați, care să primească și subvenție. Problema este că CFR Călători asigura 80% din rute, inclusiv cele neprofitabile, tocmai pentru a acoperi acest serviciu public”, ne-a precizat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Cum se falimentează o companie a statului

Ceea ce face Guvernul nu se numește reformă, atrag atenția sindicaliștii din CFR. Aceștia se întreabă care este explicația că pentru CFR Călători nu au bani de subvenții, iar când mută trenurile la operatorii privați se găsesc bani pentru subvenții?  ”Un tren de 15-17 vagoane, pe anumite rute circulate, care era al CFR Călători, a fost împărțit în 4 trenuri. În loc să plătească subvenția la un singur tren, au lăsat doar 3-4 vagoane la CFR Călători și au mai băgat 3 trenuri private, și acum plătește statul de 4 ori subvenția. Șmecheria și mai mare este că trenurile private s-au declarat regio expres, toate cu plecare înaintea trenului CFR Călători, care era interregio (adică fostul tren accelerat sau rapid). Regio expres, fiind considerat tren regio, adică personal, primește o subvenție mai mare, deși parcurge traseul în exact același timp ca și trenul interregio al CFR Călători. Evident, cu subvenție mai mare, privații au și preț mai mic la bilete, făcând de două ori concurență neloială CFR Călători”, semnalează Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Și uite așa ajung românii să spună că privații oferă servicii mai ieftine decât compania de stat. În plus, fiindcă CFR Călători primește doar 12 trenuri noi, deși acoperă 80% din trase, iar privatul primește 13 trenuri noi, reiese că privatul va avea toate trenurile noi, din banii statului român, bineînțeles, nu din banii lor. Și iarăși oamenii o să spună ce buni manageri sunt cei de la privat, că uite ce prețuri mici și ce trenuri noi au, mai arată sindicaliștii.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
107 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img