AcasăAfaceriEconomiePrețurile de consum o iau razna în următoarele 3 luni. Coșul de...

Prețurile de consum o iau razna în următoarele 3 luni. Coșul de cumpărături s-a înjumătățit

scumpiri

Prețurile au crescut exagerat în ultimul an, iar specialiștii nu au vești prea bune. Românii cumpără acum cu 100 de lei ceea ce cumpărau cu 50 de lei în urmă cu 2 ani.

Potrivit datelor publicate luni de INS, managerii români din industria prelucrătoare, construcții, servicii și comerțul cu amănuntul estimează, pentru următoarele 3 luni, o creştere accentuată a preţurilor în comerţul cu amănuntul şi sporirea activităţii în acest sector.

Creștere accentuată a prețurilor în comerțul cu amănuntul

Potrivit estimărilor din luna noiembrie 2022, în activitatea de construcţii se va înregistra pentru următoarele trei luni scădere a volumului producţiei (sold conjunctural -17%) şi a numărului de salariaţi (sold conjunctural -8%). În ceea ce priveşte preţurile lucrărilor de construcţii, se preconizează creştere a acestora (sold conjunctural +38%).

În sectorul comerţ cu amănuntul managerii au estimat pentru următoarele trei luni o tendinţă de creştere a activităţii economice (sold conjunctural +18%). De asemenea, volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra creştere (sold conjunctural +16%). Angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni o majorare a numărului de salariaţi (sold conjunctural +16%) şi o creştere accentuată a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +50%).

Potrivit estimărilor din luna noiembrie 2022, cererea de servicii (cifra de afaceri) va înregistra creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +7%) şi se estimează relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural +1%). Conform opiniei managerilor, preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea tendinţă de creştere (sold conjunctural +25%).

INS menţionează că soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă.

author avatar
Andreea Vlad