Rusia a fost nevoită să înceapă să stocheze gazele provenite din proiectul emblematic al lui Vladimir Putin în regiunea arctică, semn că sancțiunile occidentale descurajează cumpărătorii.
Conform datelor de urmărire a navelor și imaginilor din satelit, trei nave au transportat gaze naturale lichefiate de la Arctic GNL 2, sancționat de SUA, de când acesta a început operațiunile de încărcare luna trecută.
Financial Times relatează că una dintre nave, Everest Energy, pare să fi descărcat la Saam FSU, o unitate de stocare plutitoare ancorată într-un golf din regiunea Murmansk(nordul Rusiei). De atunci, nava s-a întors în direcția Arctic GNL 2.
Transferul „subliniază provocările cu care se confruntă Rusia în găsirea de cumpărători pentru gazul său sancționat”, au declarat analiștii de la Kpler. Celelalte două transporturi au rămas, de asemenea, în apele rusești sau europene și nu au fost livrate unui cumpărător.
Anul trecut, SUA au adăugat Arctic LNG 2, care este condusă de compania energetică privată Novatek, pe lista lor de sancțiuni ca răspuns la invazia rusă în Ucraina.
Rusia a încercat să contracareze prin acumularea unei „flote întunecate” de transportatori de GNL pentru a exporta gazul, însă, la sfârșitul lunii august, americanii au impus rapid sancțiuni asupra acestor nave și a companiilor care le administrează, ceea ce, potrivit analiștilor și comercianților, a speriat probabil potențialii cumpărători pentru moment.
„Spoofing”
Prima navă care a preluat combustibil din Arctic GNL 2 Pioneer, l-a transferat către o navă nesancționată în estul Mediteranei, la nord de Port Said, în Egipt, tot la sfârșitul lui august, dar ambele nave și-au menținut pozițiile de atunci.
Asya Energy, cea de-a doua navă care a încărcat de la instalația arctică, a cartografiat inițial drumul în jurul Mării Norvegiei după ce a preluat încărcătura, dar s-a întors în apele rusești fără să fi descărcat. Se află acum lângă Saam FSU, potrivit datelor de urmărire furnizate de compania de consultanță ICIS.
Aceste nave au încercat să își deghizeze mișcările prin „spoofing” sau prin transmiterea de poziții false de către transponderele lor electronice de identificare. De exemplu, transponderele Pioneer indicau că nava se afla în largul mării, la nord de Norvegia, în timp ce imaginile prin satelit arătau că, de fapt, aceasta ridica GNL de la instalația arctică.
În iunie, UE a adăugat utilizarea de „practici de transport maritim neregulamentare și cu risc ridicat” la motivele sale pentru impunerea de sancțiuni.
Pioneer, Asya Energy și Everest Energy au avut înmatriculările suspendate de către autoritățile din statul Palau din Micronezia, unde își aveau pavilionul, ca urmare a celor mai recente sancțiuni americane.
Exporturile de GNL contribuie la veniturile din energie care susțin economia de război a Rusiei, deși la o scară mult mai mică decât exporturile prin conducte către Europa, care au fost reduse după invazia Ucrainei.
Putin se poate baza pe India și China
Din cauza sancțiunilor SUA există puține șanse ca țările europene sau națiunile aliate din vest să importe din proiectul Arctic. Cu toate acestea, este puțin probabil ca sancțiunile să împiedice pe deplin ca GNL-ul rusesc să ajungă în țări din afara acestui grup.
„Cei mai probabili cumpărători sunt, prin urmare, cei din afara coaliției de sancționare a Rusiei, dintre care cei mai mari sunt India și China”, precizează Francis Bond, specialist în sancțiuni la firma de avocatură Macfarlanes.
Cele două națiuni au devenit principalii cumpărători de petrol rusesc în urma plafonării prețurilor impuse de Occident. Însă un raport al unei bănci ruse importante, publicat în luna mai a sugerat că Moscova se va confrunta cu provocări similare în ceea ce privește transporturile sale de GNL către Asia față de cele cu țiței: cumpărătorii vor cere reduceri.