China este cea mai mare piață mondială pentru lux – și, de asemenea, pentru produse contrafăcute. Expertiza unui detector de falsuri câștigă din ce în ce mai mulți clienți, sub forma unor cursuri bine facturate.
Un ceas elvețian, o geantă Hermes sau cizme inscripționate Prada… Folosind o lupă, Zhang Chen examinează cu atenție toate detaliile pentru a distinge originalul de fals. “Majoritatea oamenilor sunt păcăliți de imitații bune care diferă puțin de original”, recunoaște expertul care și-a fondat propria firmă la Beijing: Școala comercială de mărfuri de lux. Prețul cursului de șapte zile: 15.800 de yuani (2.000 de euro). Un preț care merită, “dacă doriți să supraviețuiți pe o piață la mâna a doua în plină expansiune”. Într-adevăr, piața chineză de lux reprezintă suma astronomică de aproximativ 4 trilioane de yuani (500 miliarde de euro), potrivit firmei de cercetare de piață UIBE Luxury China. „Chinezii cumpără o treime din produsele de lux vândute în lume, însă rata de revânzare a acestora, de 3%, este mult mai mică decât 25% până la 30% observată în țările occidentale, tocmai din cauza falsurilor”, explică Zhang.Priceperea de a recunoaște imitațiile este esențială pentru a evita escrocheriile.
„Căptușeala unei genti negre Chanel trebuie să fie roz”, lansează profesorul studenților săi care ascultă cu atenție. “A distinge fontul unui logo, de exemplu, poate permite recunoașterea unei treimi din exemplarele de pe piață”, adaugă el.
Sub o lampă ultravioletă, cursanții examinează numerele de serie ale mărcii franceze. Pentru Xu Zhihao, un comerciant în vârstă de 31 de ani, investiția în acest curs pare o afacere bună, deoarece potențialii clienți sunt gata să-și permită obiectul viselor lor la second hand fără a cheltui prea mult. După datele AFP, o geantă mare Louis Vuitton din gama Neverfull se vinde ușor cu 9.000 de yuani (peste 1.000 de euro) după doi ani, în timp ce o geantă de mână Gabrielle de la Chanel își păstrează 70% din valoarea sa.
Zece secunde sunt suficiente
Desigur, produsele trebuie să rămână în stare bună.„Acordați atenție urmelor lăsate de unghii”, spune Zhang Chen. „Manichiurile sunt la moda acum.”
Dintre studenții săi, expertul a descoperit foști falsificatori, dar asta nu e o problemă: “vin să se recalifice în profesii cinstite”.Zhang Chen spune că de obicei durează doar 10 secunde pentru a stabili dacă un produs este sau nu autentic. Pe lângă aceste cursuri, el oferă diagnostice online. Unii clienți îi trimit imagini cu ceasuri sau haine pentru ca acesta să decidă. Însă profesia evoluează și marile mărci pariază pe tehnologie pentru a-și apăra produsele, pe care unele au început să le echipeze cu cipuri electronice pentru a le garanta originea.La Beijing, expertul Zhang nu se teme să se găsească șomer. „Toată tehnologia are călcâiul lui Ahile”, filosofează el. „Piața pentru identificarea produselor de lux va exista întotdeauna, deși metodele vor trebui să se adapteze.”