AcasăAfaceriDe ce imperiul BigTech pare să se prăbușească dintr-o dată

De ce imperiul BigTech pare să se prăbușească dintr-o dată

Industria tehnologică se află în recesiune? E o întrebare justificată: aproape toate marile companii din sector – inclusiv Amazon, Meta, Snap, Stripe, Coinbase, Twitter, Robinhood și Intel – au anunțat disponibilizări pe bandă rulantă. Acțiunile multora dintre aceste companii au scăzut cu peste 50% în ultimul an.

Urmărind acest val de disponibilizări în masă, plus haosul uluitor care s-a desfășurat la Twitter în ultimele săptămâni și implozia spectaculoasă în curs de desfășurare a pieței criptomonedelor,  analiștii și economiștii încearcă să deslușească de ce se întâmplă toate acestea deodată.Cei de la The Atlantic au un răspuns simplu – și posibil simplificat: ratele dobânzilor.

Perioada de după Marea Recesiune a fost definită de o economie slabă, cu o cerere scăzută și rate scăzute ale dobânzii. Asta a creat condițiile perfecte pentru o eră de cash nesfârșit pe care capitaliștii de risc, în căutare de profit, l-au vărsat în companii de software cu costuri marginale reduse.

Pe măsură ce smartphone-urile au invadat lumea,  revoluția aplicațiilor a luat avânt. Companiile din domeniul social-media și al tehnologiilor de consum au devenit unele dintre cele mai bogate și cu cea mai rapidă creștere din lume. Hollywood-ul a trecut la streaming, conținutul a devenit digital.

Apoi a venit valul de inflație post-pandemică. Creșterea ratelor dobânzilor a însemnat sfârșitul banilor ușori. Subvențiile  pentru cei care împart factura cu utilizatorii pentru a-și dezvolta companiile  au luat sfârșit.

Pe măsură ce împrumuturile au devenit scumpe, finanțarea de risc a scăzut, iar aceste companii au fost nevoite să reducă costurile, să crească prețurile sau ambele. Între timp, evaluările lor s-au prăbușit.

Criza vârstei mijlocii

Și mai există o chestiune: industria tehnologică trece printr-o criză a vârstei mijlocii. După ce și-au folosit tinerețea metaforică pentru a experimenta cu social media și sectorul de consum prin investiții nelimitate, optimizări și teste fără număr, mulți directori și investitori în tehnologie au astăzi sentimentul că au rezolvat în esență cele mai interesante și importante probleme ale digitalizării de bază. Un capitol se închidea, iar ei căutau următoarea poveste.

Dar au orientat resurse către noi proiecte cu randament incert. Amazon a angajat 10.000 de oameni pentru a dezvolta produsul său de inteligență artificială, Alexa. (Jeff Bezos s-a îndepărtat de compania pe care a fondat-o pentru a lucra la rachete).

La Meta – compania mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp – Reality Labs, divizia care lucrează la construirea unui metavers, avea aproximativ 15.000 de angajați.

Se pare că Apple are 3.000 de persoane care lucrează la o cască de realitate augmentată, iar alte mii lucrează la asistentul vocal al Google.

În același timp, comunitatea de capital de risc și-a căutat propriul „Moonshot”, iar mulți investitori au găsit unul (sau, cel puțin, au vrut ca oamenii să creadă că l-au găsit) în criptomonede. S-au pariat zeci de miliarde de dolari în acest spațiu, chiar dacă, în ciuda întregii fanfaronade și a investițiilor, rămâne în mare parte o tehnologie de care beneficiază speculanții la burse.

Și, în ceea ce ar putea fi o criză de vârstă mijlocie la propriu, Elon Musk, un director de automobile și rachete, s-a instalat la cârma unui mecanism digital de livrare a știrilor scandaloase cu un plan haotic de resuscitare a activității sale.

Cum sună toate astea? Nu prea bine. Companiile care fac afaceri mari și cheltuiesc mulți bani pentru probleme importante și dificile cu soluții incerte sunt, într-un fel, cool. Dar, în acest moment, multe dintre aceste pariuri par pe jumătate goale, catastrofal de costisitoare sau de-a dreptul frauduloase.

Rezultatul: disponibilizări în masă în companii-gigant, care, cu doar câțiva ani în urmă, păreau absolut de neoprit.

Peste zece ani, privind retrospectiv la recesiunea tehnologică din 2022, am putea spune că acest moment a fost un paroxism de scandaluri și concedieri, directori corporativi suciți și mari perdanți, laolaltă cu oamenii lor.

 

 

author avatar
Radu Jacotă Redactor
515 afisari

4 COMENTARII

  1. E normal să fie așa. Explozia dotcom-urilor de acum vreo 18 ani a fost o bulă de săpun, iar ăia care au știut să se retragă la sfârșitul anilor 2010 au fost cei mai deștepți. Agaricii gen Bezos, Musk, Frițănberg ăla de la febe că am un lapsus acuma, aveau senzația că oamenilor o să le curgă balele după sexul lor virtual sau căștile 3D fanteziste? Vă dați seama cât de tâmpiți sunt? De fapt, averile le-au făcut pe munca angajaților pe care-i dau acuma afară și ghici ce, gunoaielor? Lumea se pișe pe invențiile voastre de rahat, căcaților.
    Să muriți de cancer la testicule, toți!

    Și dacă românii ar avea mai multă minte, s-ar căra, dracului, în masă de pe porcăriile astea „de socializare” și-ar începe să socializeze ca pe vremuri, la o bere.

  2. pentru ca nishte cocalari chiar si-o merita
    (unii mai distrusi decat lucratorul secsual Kostyi)

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger