La jumătatea anului 2022, când Lian Yubo, directorul BYD, a fost rugat să compare producția din China cu tehnologia Tesla, el a remarcat că Elon Musk este un exemplu de la care toți producătorii auto chinezi ar putea învăța.
Cu toate acestea, doar trei ani mai târziu, avansul tehnologic al Tesla față de rivalii săi chinezi s-a redus dramatic. Compania lui Musk încearcă să se mențină pe cea mai mare piață auto din lume, dar eforturile de a dezvolta vehicule autonome se lovesc de blocaje de reglementare.
Pe măsură ce vânzările Tesla scad în urma incursiunilor lui Musk în politica americană și pe fondul lipsei de noi modele, BYD a depășit-o și a devenit cel mai mare producător mondial de mașini electrice, relatează Financial Times. Veniturile sale anuale au depășit 100 de miliarde de dolari pentru prima dată în 2024.
Acum, orientarea către inteligența artificială scrie un nou capitol în ceea ce a devenit nu doar o rivalitate între primii doi producători de vehicule electrice, ci și un pilon central al concurenței tehnologice SUA-China.
Până de curând, principalul avantaj al producătorilor chinezi față de Tesla era că produsele lor erau semnificativ mai ieftine. Dar, în februarie, fondatorul BYD, Wang Chuanfu, a urcat pe o scenă din Shenzhen și a prezentat „God’s Eye”, sistemul avansat de asistență a șoferului, un precursor al vehiculelor complet autonome.
O lună mai târziu, Lian, care conduce în prezent Institutul de cercetare în inginerie auto al BYD, a anunțat un nou sistem de încărcare a bateriilor, capabil să adauge autonomie de aproximativ 470 km în cinci minute – o fracțiune din timpul necesar unei Tesla pentru a se încărca la acest nivel.
Progresele uimitoare realizate de BYD și au stârnit panică în rândul producătorilor auto tradiționali, care au reacționat prin încheierea de parteneriate cu rivalii chinezi pentru a înțelege cum să construiască vehicule mai rapid și cu software mai bun.
Vânzările lunare ale Tesla în China sunt mult mai mici decât cele ale BYD și au scăzut cu aproximativ 5 % în primele șase luni ale acestui an.
Mark Greeven, profesor de inovație și strategie la IMD în China, spune că Musk „și-a luat ochii de pe minge” exact când Wang a progresat de la tehnologia bateriilor la dezvoltarea de software și cipuri.
Ecosistemul de producție din China, inclusiv anii de investiții în infrastructură, în lanțul de aprovizionare și în talentul ingineresc, a „creat condițiile” pentru sucesul BYD, a declarat Lizzi Lee, membru al Centrului de analiză a Chinei din cadrul Asia Society.