Constructorii de automobile premium se confruntă în prezent cu una dintre cele mai mari provocări ale existenței lor – cum să treacă la modelele electrice fără a-și pierde avantajul competitiv sau fără a-și înstrăina clienții fideli.
La urma urmei, multe mărci de prestigiu depind în mare măsură de motoare cu combustie puternice pentru a insufla mașinilor lor o carismă inimitabilă.
„Electrificarea este o necesitate”
„Electrificarea este o necesitate, deoarece trebuie să reducem emisiile, dar putem, de asemenea, să o folosim pentru a îmbunătăți și mai mult performanța”, a declarat Benedetto Vigna, directorul executiv al Ferrari, într-un inerviu acordat publicației The National. Ferrari este pe cale să lanseze primul său EV din istorie în ultimul trimestru al anului viitor, iar Vigna promite că va rămâne fidel ADN-ului de bază al companiei italiene, „valorificând know-how-ul echipei noastre de Formula 1”.
Fostul director executiv al Rolls-Royce, Torsten Muller-Otvos, spune că noul Spectre, complet electrificat, a fost construit ca răspuns la cererea clienților, care, în multe cazuri, dețin deja un automobil electric de la un alt producător.
Lamborghini a lansat recent primul său model plug-in-hibrid de serie – hipercarul Revuelto – dar în 2028 va face următorul pas cu lansarea Lanzador, un crossover complet electrificat.
Maserati oferă modelele Gran Turismo și Grecale cu motoare pe benzină și electrice. Directorul comercial Bernard Loire susține că tranziția către electrificare nu este un “motiv de îngrijorare”. Experiența de lux se combină cu performanța, deoarece “un motor electric oferă o accelerație fantastică”.
Bentley are, de asemenea, un viitor complet electric, potrivit lui Matthias Rabe, membru al consiliului de administrație și director de cercetare și dezvoltare. „Până în 2025, vom avea prima noastră mașină complet electrică; până în 2026, toate mașinile noastre vor fi hibride plug-in sau complet electrice; iar până în 2030, gama Bentley va fi complet electrică”.
Avertismentul Mercedes
Rivalii germani – Mercedes și Audi – au fost nevoiți să își reducă producția de vehicule electrice din cauza cererii slabe a clienților.
Ola Kallenius, directorul executiv al Mercedes-Benz, avertizează că egalitatea de preț între vehiculele electrice și cele cu motoare cu combustie este încă „la mulți ani distanță”, iar unii consumatori sunt descurajați de ceea ce percep ca fiind o infrastructură de reîncărcare inadecvată, precum și de faptul că este nevoie de cel puțin 30-40 de minute pentru ca mașina să fie încărcată în proporție de 80% – și asta la o instalație de încărcare rapidă.
În funcție de modul de calcul, ar trebui să conduceți un model electric între 80.000 și 120.000 km înainte de a atinge punctul de echilibru în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon în comparație cu o mașină cu motoare cu combustie.
Cu alte cuvinte, este posibil ca vehiculele electrice să nu fie panaceul ecologic pe care îl prezintă legislatorii și grupurile de protecție a mediului. Și poate nici supermașinile.