Invazia Rusiei în Ucraina a determinat observatorii din industria auto să reducă previziunile de producție și vânzări pentru următorii doi ani. Criza a închis fabrici din Europa de Est și a provocat creșteri bruște ale prețurilor materiilor prime deja scumpe.
În martie, S&P Global Mobility, fosta IHS Markit, și-a redus prognoza privind producția auto globală cu 2,6 milioane de vehicule atât în 2022, cât și în 2023, din cauza conflictului. Scenariul cel mai pesimist se ridica la un total de 4 milioane de vehicule pierdute.
Producția auto europeană este așteptată să scadă cu aproximativ 9% – aproximativ 1 milion de mașini. O parte din această scădere se va datora direct pierderilor de vânzări de automobile în Rusia și Ucraina, dar aceste țări formează împreună o mică parte din piața auto globală – aproximativ 2% din total în 2021.
Cea mai mare îngrijorare este reprezentată de penuria de materiale și piese care afectează deja producătorii auto europeni și s-ar putea răspândi și pe alte piețe dacă războiul continuă.
Separat, analiștii de credite de la S&P Global Ratings au prognozat, de asemenea, că în 2022 vânzările auto globale vor scădea cu 2% sub nivelul din 2021. Aceasta este o scădere semnificativă față de creșterea vânzărilor de 4%-6% pentru 2022, pe care grupul o prezisese ultima dată în octombrie 2021.
Raportul a evidențiat întreruperile în aprovizionarea cu piese auto critice din regiune, poate cel mai important fiind cablajele din Ucraina.
În pericol sunt și materiile prime – Rusia produce aproximativ 40% din paladiul brut din lume – care este utilizat pentru a curăța gazele de eșapament ale vehiculelor. Regiunea este, de asemenea, un producător de nichel, care este incorporat în bateriile vehiculelor electrice. Chiar și mineralele și metalele comune, precum fierul, sunt afectate.
Si asa niciodata nu am avut bani sa-mi iau o masina nou asa ca de ce mi-ar pasa??