Prețul unei căni de cafea crește continuu și nimeni nu pare să fie îngrijorat, relatează Bloomberg.
Cafeaua arabica s-a scumpit cu 50% în ultimele 12 luni, atingând în iulie cel mai ridicat nivel din 2014, după ce seceta și înghețul au deteriorat culturile din Brazilia, cel mai mare producător mondial.
Analiștii estimează că oferta globală va fi limitată cel puțin doi ani. Se adaugă costuri uriașe cu transportul – lipsa de containere maritime continuă să afecteze lanţurile mondiale de aprovizionare şi să alimenteze presiunile inflaţioniste.
În acest context mulți patroni de cafenele se confruntă cu o dilemă: să majoreze prețurile sau să treacă la un soi de cafea mai ieftin.
Prima variantă pare mai realistă: consumatorii de cafea sunt atât de dependenți încât este puțin probabil ca nivelul consumului să scadă. În plus, cererea își revine după pandemie, odată cu redeschiderea localurilor și redresarea economiilor.
Această băutură „este o parte atât de importantă în rutina de zi cu zi a consumatorilor – obișnuiți cu prețurile volatile – încât ar fi nevoie de foarte mult pentru a-şi schimba obiceiurile de consum de cafea”, spune Darren Seifer, analist la firma de cercetare de piaţă NPD Group.
Consumul global de cafea este preconizat să crească în acest an până la 168,8 milioane de saci (60 de kilograme fiecare), în creştere de la 164,8 milioane anul trecut, arată prognozele Rabobank International.
Potrivit Fitch Solutions, în Asia, piaţa de cafea cu cel mai rapid ritm de creştere, consumul va creşte graţie unor venituri mai mari şi a extinderii culturilor în China, India şi Indonezia.
Lanțul Starbucks Corp estimează că piaţa mondială a cafelei ar urma să înregistreze o rată medie anuală de creştere de 9% în următorii trei ani, la peste 400 de miliarde de dolari.