Cauta

Comerțul global, la cheremul transportatorilor maritimi

Comerțul global, la cheremul transportatorilor maritimi - Ziarul National

Tarifele de transport maritim sunt de așteptat să rămână ridicate până la finele lui 2022, asta duce un alt an de profituri în expansiune pentru companiile din sector, în timp ce clienții lor vor plăti mai mult pentru orice marfă.

Prețul spot pentru un container de 40 de picioare către SUA din Asia a depășit 20.000 de dolari în 2021, față de mai puțin de 2000 de dolari în urmă cu câțiva ani, iar recent s-a situat la aproape 14.000 de dolari.

În plus, capacitatea redusă a containerelor și congestionarea porturilor înseamnă că tarifele pe termen lung stabilite în contractele dintre transportatori și expeditori vor fi cu 200% mai mari  decât acum un an.

Beneficiarii cu bani, precum Walmart și Ikea, au puterea de a negocia condiții mai bune sau de a absorbi cheltuielile suplimentare ale mărfurilor transporate pe mare.

Dar importatorii și exportatorii mai mici, care se bazează pe transportatori pentru orice, de la produse electronice și îmbrăcăminte până la cereale și produse chimice, nu pot trece cu ușurință peste aceste prețuri.

Situația aruncă în centrul atenției concentrarea pe piață a puterii liniilor maritime, iar comerțul mondial – o piață de 5,6 trilioane de dolari –  stă la cheremul lor.

Transportatorii oceanelor, cu cei mai mari jucători – Maersk, Hapag Lloyd, Mediterranean Shipping – au obținut profituri estimate la 150 de miliarde de dolari în 2021 – un salt anual de nouă ori după un deceniu de dificultăți pentru a obține câștiguri.

Economiștii avertizează că prețurile ridicate persistente ale transporturilor alimentează inflația și întunecă redresarea economică.

Confruntați cu forțele care schimbă modelele de afaceri tradiționale, expeditorii din întreaga lume solicită autorităților de reglementare să țină sub control transportatorii maritimi.

Cea mai recentă salvă a venit pe 5 ianuarie de la British International Freight Association, care a cerut guvernului Regatului Unit să investigheze „condițiile de piață distorsionate” pe piața globală a transportului de containere.

Explicabil: doar 10 linii de containere cu sediul în Asia și Europa, conduse de Maersk, MSC, CMA CGM SA din Franța și Cosco Shipping Holdings Co. din China, controlează aproape 85% din capacitatea de expediere a mărfurilor pe apă.

Deși sunt oficial concurente, nouă dintre acestea operează în baza unor acorduri de partajare a navelor numite „alianțe” care coordonează programele și împart spațiul pe uriașele portcontainere, notează Bloomberg.

Autoritățile de reglementare din SUA, UE și China s-au întâlnit în septembrie și au stabilit că până acum nu există dovezi de comportament anticoncurențial în transportul de containere. Cu toate acestea, guvernele sunt în alertă maximă, deoarece lanțurile globale de aprovizionare sunt împinse până la punctul de rupere.

Ultimele stiri

  • Bolojan declanșează războiul: 17 companii de stat, sub securea reformei
  • UPDATE Tragerea la sorți a Cupei Mondiale: Putem ajunge cu americanii în grupă
  • Documentele care DEMONTEAZĂ scandalul averii imobiliare a familiei Băluță
  • Tragerea la sorți a Cupei Mondiale provoacă un moment viral: Infantino îl evită pe Kevin Hart, iar Heidi Klum strălucește la 52 de ani
  • Pace în Ucraina? Discuții tensionate în Europa despre posibile concesii teritoriale ale Kievului
  • Criza apei din Prahova. Bolojan anunță că e „foarte posibil” ca din această seară să fie reluată alimentarea locuințelor cu apă. Dar nu sunt garanții că e și potabilă – VIDEO
  • Știai că respirația profundă reduce nivelul de cortizol în doar 2 minute? Iată tehnicile simple de calmare imediată
  • De necrezut: Petrecere de final de an la Ministerul Muncii, cu „taxă” de participare! Angajații, sărbătoriți pe banii lor! Cum arată invitația
  • „Europa va fi de nerecunoscut”. Noua Strategie de Securitate a SUA, publicată de Casa Albă
  • Are doar 10 ani și cântă în cinci limbi: povestea Anelissei Mănescu, „fetița cu voce de aur” din campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României”
  • Exit mobile version