AcasăAfaceriComerțul global, la cheremul transportatorilor maritimi

Comerțul global, la cheremul transportatorilor maritimi

Tarifele de transport maritim sunt de așteptat să rămână ridicate până la finele lui 2022, asta duce un alt an de profituri în expansiune pentru companiile din sector, în timp ce clienții lor vor plăti mai mult pentru orice marfă.

Prețul spot pentru un container de 40 de picioare către SUA din Asia a depășit 20.000 de dolari în 2021, față de mai puțin de 2000 de dolari în urmă cu câțiva ani, iar recent s-a situat la aproape 14.000 de dolari.

În plus, capacitatea redusă a containerelor și congestionarea porturilor înseamnă că tarifele pe termen lung stabilite în contractele dintre transportatori și expeditori vor fi cu 200% mai mari  decât acum un an.

Beneficiarii cu bani, precum Walmart și Ikea, au puterea de a negocia condiții mai bune sau de a absorbi cheltuielile suplimentare ale mărfurilor transporate pe mare.

Dar importatorii și exportatorii mai mici, care se bazează pe transportatori pentru orice, de la produse electronice și îmbrăcăminte până la cereale și produse chimice, nu pot trece cu ușurință peste aceste prețuri.

Situația aruncă în centrul atenției concentrarea pe piață a puterii liniilor maritime, iar comerțul mondial – o piață de 5,6 trilioane de dolari –  stă la cheremul lor.

Transportatorii oceanelor, cu cei mai mari jucători – Maersk, Hapag Lloyd, Mediterranean Shipping – au obținut profituri estimate la 150 de miliarde de dolari în 2021 – un salt anual de nouă ori după un deceniu de dificultăți pentru a obține câștiguri.

Economiștii avertizează că prețurile ridicate persistente ale transporturilor alimentează inflația și întunecă redresarea economică.

Confruntați cu forțele care schimbă modelele de afaceri tradiționale, expeditorii din întreaga lume solicită autorităților de reglementare să țină sub control transportatorii maritimi.

Cea mai recentă salvă a venit pe 5 ianuarie de la British International Freight Association, care a cerut guvernului Regatului Unit să investigheze „condițiile de piață distorsionate” pe piața globală a transportului de containere.

Explicabil: doar 10 linii de containere cu sediul în Asia și Europa, conduse de Maersk, MSC, CMA CGM SA din Franța și Cosco Shipping Holdings Co. din China, controlează aproape 85% din capacitatea de expediere a mărfurilor pe apă.

Deși sunt oficial concurente, nouă dintre acestea operează în baza unor acorduri de partajare a navelor numite „alianțe” care coordonează programele și împart spațiul pe uriașele portcontainere, notează Bloomberg.

Autoritățile de reglementare din SUA, UE și China s-au întâlnit în septembrie și au stabilit că până acum nu există dovezi de comportament anticoncurențial în transportul de containere. Cu toate acestea, guvernele sunt în alertă maximă, deoarece lanțurile globale de aprovizionare sunt împinse până la punctul de rupere.

author avatar
Radu Jacotă Redactor