AcasăAfaceriCine se află cu adevărat la volanul Tesla în China?

Cine se află cu adevărat la volanul Tesla în China?

Până în prezent, afacerile lui Elon Musk cu vehicule electrice au fost reciproc avantajoase, iar relația sa cu Beijingul a fost confortabilă. Dar Partidul Comunist Chinez ar putea avea alte planuri.

Când ambasadorul Chinei în Statele Unite, Qin Gang, a vizitat fabrica Tesla din Fremont, California, la începutul acestui an, Musk nu ar fi putut fi mai amabil. Cei doi au făcut o tură cu un Model S Plaid și s-au bucurat de o discuție prietenoasă.

Ideea a fost “potențialul de cooperare” în vehiculele electrice între SUA și China, iar Qin Gang semnala – ușor ironic –  că cel mai bogat om din lume se înțelege foarte bine cu guvernul de la Beijing.

American Business trece de partea inamicului

Pentru mulți de la Washington, îngrijorați de încercarea Chinei de a deveni lider tehnologic, aparenta bunăvoință a lui Musk cu chinezii este un motiv de alarmă.

Statele Unite și China au devenit concurenți economici fără menajamente, în special în industriile bogate în tehnologie, cum ar fi vehiculele electrice, dar iată-l pe Musk, unul dintre cei mai inovatori lideri de afaceri din America, lingușindu-se în fața unui reprezentant al Partidului Comunist Chinez. Totuși, de partea cui este?

Greu de răspuns. Poate că Musk a fondat cea mai importantă companie de vehicule electrice din lume în solul antreprenorial fertil al Statelor Unite, dar viitorul său depinde la fel de mult de China – cea mai mare piață auto și a doua economie a lumii-  ca și de țara sa de origine.

Politicienii de la Washington văd în China o amenințare strategică, dar mulți directori de afaceri americani o consideră o necesitate strategică.

Atracția pieței chineze de 1,4 miliarde de consumatori rămâne suficient de puternică pentru a înlătura preocupările legate de confruntarea geopolitică cu privire la Taiwan, de înrăutățirea situației drepturilor omului la Beijing sau de ostilitatea crescândă a Partidului Comunist față de SUA.

Luați exemplul Starbucks, care a deschis recent cel de-al 6 000-lea magazin în China și intenționează să deschidă încă 3 000 până în 2025. În total, companiile americane au investit 8,4 miliarde de dolari în China anul trecut. John Donahoe, directorul executiv al Nike, le-a spus odată investitorilor că „Suntem un brand al Chinei și pentru China”. Curat American Big Business.

Cum și până când vrea Beijingul

Asta ridică o întrebare crucială: poate Washingtonul într-adevăr să „devină dur” cu Beiningul dacă companiile americane își văd viitorul în economia chineză?

Pentru Musk, răspunsul este simplu: se preconizează că șoferii chinezi vor achiziționa 6 milioane de vehicule electrice în acest an –  o recompensă prea profitabilă pentru a fi refuzată.

Dar amenințările la adresa afacerii lui în China se adună la orizont. Washingtonul își pierde răbdarea cu companiile americane care cooperează cu chinezii în moduri care prezintă riscuri pentru securitatea națională a SUA.

Totuși, cea mai mare amenințare ar putea veni chiar de la Beijing. Factorii de decizie politică chinezi sunt la fel de hotărâți ca și omologii lor americani să își protejeze economia de deteriorarea relațiilor.

Xi Jinping a intensificat o campanie de „autosuficiență” care presupune o căutare frenetică de dezvoltare a industriilor de înaltă tehnologie, inclusiv a vehiculelor electrice, cu infuzii mari de ajutoare de la stat.

Scopul este de a înlocui produsele străine cu alternative autohtone pe piața internă și de a încuraja campionii chinezi să concureze la nivel global cu rivali occidentali precum Tesla.

Autoritățile de reglementare din China ar putea cu ușurință să discrimineze Tesla în favoarea concurenților locali, întârziind sau refuzând licențele sau aprobările de care Musk ar avea nevoie pentru a se extinde în țară.

author avatar
Radu Jacotă Redactor