Planurile de redistribuire a averii în China frânează revenirea industriei europene a produselor de lux, mulţi investitori sunt temători să cumpere acţiuni la firmele din acest sector chiar şi după o scădere semnificativă înregistrată în luna august.
Cererea pentru produse de lux în cea mai populată ţară a lumi a fost responsabilă pentru o treime din vânzările înregistrate de producătorii europeni în 2019 şi 28% în 2020, potrivit analiștilor băncii elveţiene UBS.
Luna trecută, valoarea marilor companii precum Louis Vuitton , Burberry sau Gucci, s-a diminuat cu aproximativ 120 de miliarde de dolari în doar două zile, după ce liderul chinez Xi Jinping şi-a anunţat planurile pentru „prosperitate comună”.
Observatorii pieței de lux au recomandat investitorilor să mizeze pe o revenire a acţiunilor companiilor, similară celei de după pandemie, când cotaţiile au crescut cu 140% începând din luna martie 2020 şi până la vârful înregistrat în data de 12 august 2021.
Dar evoluția economică din China şi problemele înregistrate de-a lungul lanţurilor de aprovizionare au pus capăt revenirii cotaţiilor de la minimele din luna august, declanşând o a doua vânzare masivă de titluri.
În doar o lună, valoarea acţiunilor din sectorul luxului a scăzut cu aproape 30 de puncte procentuale, până la 74% din vârful înregistrat în august.
Cine să cumpere genți de 10.000 de dolari, dacă bogații sunt taxați?
În acest context, notează Reuters, atractivitatea unor companii precum Hermes, care vinde genţi la un preţ de peste 10.000 de dolari bucata, va fi serios afectată dacă China îşi continuă planurile de a-i taxa pe cei bogaţi şi va implementa o campanie împotriva evaziunii fiscale.
Vânzările de produse high-end ar putea avea de suferit dacă vor fi introduse taxe mai mari pe venit, avere, proprietate sau consum, explică Thomas Chauvet, economist la divizia din Londra a grupului Citi.
Consumatorii chinezi ar putea deveni „reticenţi să cumpere produse de lux dacă se tem că autoritățile fiscale vor veni în inspecţie. Aceasta va avea probabil un impact negativ asupra performanţelor unora din aceste companii”, spune Jon Cox, analist la compania de servicii financiare Kepler Cheuvreux.
Kepler a estimat că impozitele mai mari pentru cei bogați ar putea determina vânzările în China să scadă cu 10-25%, o stagnare de unul sau doi ani, afectând cererea globală de lux, care este puțin probabil să fie compensată în altă parte.