AcasăAfaceriCerere și un munte de marfă: când se va debloca lanțul aprovizionării

Cerere și un munte de marfă: când se va debloca lanțul aprovizionării

Întreruperea lanțului global de aprovizionare ar putea continua până în a doua jumătate a anului viitor, estimează asiguratorul de credit comercial Euler Hermes.

Măsurile de limitare a Covid-19 pot afecta operațiunile de producție și transport maritim, exacerbând criza lanțului de aprovizionare. Analiștii au avertizat anterior că noua variantă Omicron ar putea da încă o  lovitură aprovizionării.

Deficiențele de producție sunt în spatele a 75% din contracția actuală a volumului comerțului global, în timp ce blocajele logistice sunt cauza celor 25% rămase. Dar acest haos al lanțului de aprovizionare se va atenua probabil în a doua jumătate a anului 2022 din trei motive.

Cerererea consumatorilor a atins vârful

Este posibil ca oamenii să continue să cumpere bunuri la “niveluri mai ridicate”, dar datele Euler Hermes arată că cererea a atins un vârf și se va normaliza treptat, deși economiile în exces acumulate în timpul pandemiei nu au fost epuizate.

„Crearea impresionantă a cheltuielilor gospodăriilor către bunuri mai degrabă decât servicii, în contextul stării blocajelor, ar trebui să fie mult mai timidă în viitor, chiar și în scenariul de dezavantaj al focarelor reînnoite de Covid-19”, se arată în raportul citat de CNBC.

În special în economiile avansate, gospodăriile se îndreaptă către un consum durabil, iar ciclul de înlocuire a bunurilor achiziționate în timpul pandemiei este de cel puțin câțiva ani.

În condițiile în care cererea trece printr-o „normalizare autoreglată”, lanțurile de aprovizionare sunt susceptibile de a fi sub presiune mai mică.

Euler Hermes a observat, de asemenea, mai multe investiții în SUA, ceea ce ar ajuta la creșterea capacităților de producție pentru a satisface cererea mai mare. Prin comparație, Europa se bazează pe „rate de utilizare a capacității peste normal” pentru a produce mai mult.

Stocurile, înapoi la nivelul pre-Covid

După ce au redus stocurile la începutul anului 2020, producătorii s-au grăbit să reaprovizioneze pentru a face față revenirii fără precedent a cererii.

“Vestea bună” este că urgența de a reaproviziona a atins în mod clar un vârf în ultimele luni, iar nivelul stocurilor este deja peste mediile pe termen lung dinaintea crizei în majoritatea sectoarelor economice.

„Vedem un potențial de recuperare a investițiilor în Europa în 2022 (și mai târziu în capacitatea de producție), având în vedere condițiile de finanțare favorabile și pozițiile de numerar corporative ridicate.”

„Fără creșteri ale capacității de producție și investiții în infrastructura portuară, normalizarea blocajelor de aprovizionare în Europa ar putea fi amânată după 2022, deoarece cererea rămâne peste potențial”, afirmă autorii raportului.

Expediere și costuri

Congestionarea transporturilor ar trebui să fie mai puțin acută în a doua jumătate a anului viitor, deoarece capacitatea de expediere este în creștere.

Costurile de transport ar putea rămâne ridicate în perioada estimată, dar capacitatea de livrare este programată să crească pe măsură ce comenzile globale pentru nave port-container noi ating niveluri record, reprezentând 6,4% din flota existentă.

Aproximativ 17 miliarde de dolari se așteaptă să fie cheltuite pentru infrastructura portuară și căile navigabile din SUA – încă o contribuție la reducerea congestionării.

Raportul a mai prezis că volumul comerțului global va crește cu 5,4% în 2022 și cu 4% în 2023, după un plus de  8,3% în 2021.

În următorii câțiva ani,  regiunea Asia-Pacific va rămâne principalul câștigător în ceea ce privește câștigurile din export, în timp ce sectoarele energiei, electronice, mașini și echipamente ar trebui să continue să crească în 2022.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
329 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger