AcasăAfaceriCea mai mare piață de lux, pe marginea prăpastiei? „N-am mai cumpărat...

Cea mai mare piață de lux, pe marginea prăpastiei? „N-am mai cumpărat o geantă Gucci de ani de zile”

Vânzările în China sunt în declin, de la modă la ceasuri elvețiene

Temerile legate de o încetinire a cumpărătorilor chinezi au afectat industria luxului. Săptămâna trecută, amploarea problemei a fost resimțită de una dintre cele mai mari, dar și cele mai expuse mărci de modă, Gucci.

Grupul francez Kering  a văzut cum 9 miliarde de dolari au fost șterse din valoarea sa de piață după ce a avertizat că vânzările de produse ale mărcii italiene în China au scăzut în acest trimestru. Încetinirea începe să se manifeste și în alte colțuri ale industriei luxului.

Un raport separat a arătat că exporturile de ceasuri elvețiene către China – un segment vital pentru producători – au scăzut în februarie. Între timp, analiștii prezic că cererea de lux din China se va răci și mai mult în acest an.

Această serie de știri sumbre reprezintă cea mai recentă dovadă a faptului că o creștere anticipată a cheltuielilor din partea chinezilor cu bani, care au fost eliberați de cele mai stricte restricții din lume în ceea ce privește Covid, nu se materializează. În timp ce unele companii de lux gestionează consecințele mai bine decât altele, restul ar putea fi obligate să regândească modul în care își desfășoară activitatea în China – începând cu Kering.

„Noile modele sunt proaste”

„Nu mi-am mai cumpărat o geantă Gucci de ani de zile”, a declarat Wu Xiaofang, o corporatistă  în vârstă de 34 ani, cândva atașată puternic de acest brand. „Noile modele sunt proaste”.

Wu face parte dintr-o generație de cumpărători chinezi de lux care a devenit mai selectivă în ceea ce privește locul unde își cheltuie banii. Șomajul în creștere și o scădere a pieței imobiliare au afectat încrederea consumatorilor, în timp ce presiunile deflaționiste alimentează îngrijorarea cu privire la creșterea economică pe una dintre cele mai mari piețe de consum din lume.

Sabato De Sarno, care a devenit directorul de creație al Gucci anul trecut, a adoptat o estetică mai minimalistă decât modelele flamboaiante ale predecesorului său, Alessandro Michele. „Gucci părea să se fi transformat într-o marcă de îmbrăcăminte de stradă pentru o vreme, apoi a încercat să revină la o marcă de lux”, a declarat consultantul în modă Mark Liu. „Acum nu știu cui vrea să se adreseze”.

Încetinirea pieței din China afectează Rolex, Hermes, Chanel și Louis Vuitton

Încetinirea creșterii economice din China afectează și alte mărci în afară de Gucci, chiar dacă nu la fel de dramatic. În timp ce Rolex, Hermes, Chanel și Louis Vuitton au înregistrat o creștere de două cifre în 2023 în Hong Kong, aceste vânzări sunt în declin încă din octombrie, iar prețurile la mâna a doua pentru ceasurile premium s-au prăbușit cu 40% în ianuarie față de anul precedent.

Puține produse de lux sunt mai expuse la schimbările de opinie ale consumatorilor chinezi decât ceasurile elvețiene, relatează Bloomberg. Exporturile către China au scăzut cu 25% luna trecută, potrivit Federation of the Swiss Watch Industry.

„Există o încetinire”, a precizat Nick Hayek, directorul executiv al Swatch Group, ale cărui mărci includ Omega și Tissot. China a reprezentat o treime din vânzările companiei în 2023.

Unele mărci ar putea fi obligate să găsească modalități de a-și reduce dependența de China. Conform unui raport al firmei de consultanță Bain & Co, vânzările de lux în această țară încetinească cu 12% în acest an. Însăși piața ar putea slăbi, deoarece nu va mai fi susținută decât  de persoanele cu valoare netă mare, sau de cele cu active investibile de peste 10 milioane de yuani (1,4 milioane de dolari).

author avatar
Radu Jacotă Redactor