Pandemia a dus la oprirea trepidantă a primului deceniu al profitabilității susținute de industria aeriană, afectând aeroporturile, transportatorii și producătorii. 2021 se profilează ca un an de tranziție pentru un sector cu 208 milioane de călătorii anuale în întreaga lume.
Traficul aerian nu va vedea un impuls major până când vaccinurile nu vor reduce ratele de infecție, notează Bloomberg. Companiile aeriene vor încerca tarife ultra-ieftine pentru a-și atrage clienții. În Europa, asta va însemna prețuri de până la 9,99 euro (12,33 dolari), potrivit directorului executiv al Ryanair Holdings Plc, Michael O’Leary. Alte idei lansate sunt sejururi gratuite la hotel. Promoțiile Travel-pass de la transportatori precum China Eastern Airlines,care oferă zboruri nelimitate la un preț unic, s-au dovedit populare, în timp ce agenții online arată călătorii ieftine dedicate Anului Nou chinezesc luna viitoare. Până la apariția pandemiei, companiile aeriene au strâns sume record. Vor fi necesare mai multe în 2021. Vânzările de acțiuni și conversia datoriilor vor căpăta o importanță mai mare pe măsură ce aceste companii încearcă să restabilească sănătatea bilanțurilor. Guvernele, care au adunat 220 de miliarde de dolari în ajutoare de stat anul trecut, potrivit Moody’s, vor continua să joace un rol decisiv. Franța și Olanda, cei mai mari acționari ai Air France-KLM, sunt în negocieri pentru a injecta miliarde de euro în plus, în timp ce transformă o parte din cei 10,4 miliarde de euro deja împrumutați în datorii hibride. Companiile aeriene din SUA vor primi ajutoare federale de 15 miliarde de dolari pentru plata lucrătorilor până pe 31 martie, un plus față de cele 25 de miliarde în ajutor similar oferit în 2020. Mulți operatori se vor orienta spre rute din ce în ce mai scurte(British Airways, Lufthansa, Cathay Pacific) spre deosebire de rivalii din Orientul Mijlociu, precum Emirates și Qatar Airways.
Călătorii spațiale, o nișă profitabilă
După ani de muncă și predicții premature, primii aventurieri spațiali „obișnuiți” sunt pregătiți să ia zborul în 2021, cu miliardarul Richard Branson care inaugurează plimbări comerciale suborbitale la Virgin Galactic Holdings Inc. Dar aici nu intră în discuție tariful ultra-ieftin: biletul costă 200.000 USD. Branson ar putea vedea concurența lui Jeff Bezos, care dezvoltă racheta New Shepard de la Blue Origin LLC pentru același scop. De asemenea, Space Exploration Technologies a lui Elon Musk, urmează să lanseze un echipaj privat de patru persoane până la sfârșitul anului.