AcasăAfaceriBusiness-as-usual nu mai funcționează: Europa este forțată să își relanseze industria auto

Business-as-usual nu mai funcționează: Europa este forțată să își relanseze industria auto

Dacă producătorii europeni nu reușesc să găsească un plan B funcțional, riscă să provoace o bulversare a unei industrii care are aproximativ 13 milioane de angajați

Volkswagen, Renault și Stellantis se gândesc la lucruri de neconceput, explorând asocieri cu concurenți jurați pentru a produce vehicule electrice mai ieftine și pentru a se apăra de amenințări existențiale.

Pe măsură ce rivalii chinezi și Tesla scot la iveală slăbiciunile competitive ale celor mai mari producători de automobile din Europa, a devenit limpede că o abordare de tip business-as-usual este o opțiune pierzătoare.

“Companiile care nu sunt pregătite să facă față concurenței chinezești se vor pune singure în dificultate”, a declarat  Carlos Tavares, directorul general al Stellantis – grupul creat în urma fuziunii din 2021 dintre Fiat și francezii de la  PSA. El a avertizat că industria auto europeană se va confrunta cu o „baie de sânge” dacă nu se adaptează.

Împinși de încetinirea ritmului de adoptare a vehiculelor electrice, directorii discută idei care merg de la punerea în comun a resurselor de dezvoltare până la relocarea afacerilor dincolo de granițele europene.Următoarele luni sunt cruciale.

Vânzările de mașini complet electrice vor crește în acest an în cel mai lent ritm din 2019, potrivit Bloomberg NEF. Guvernele au scăzut stimulentele, firmele de închirieri se opun costurilor de reparații, iar consumatorii  sunt tot mai frustrați de politicile climatice care au un impact asupra buzunarelor lor.

În 2025, în Uniunea Europeană vor intra în vigoare norme mai stricte privind emisiile, ceea ce înseamnă că producătorii trebuie să vândă mai multe mașini cu baterii, în caz contrar urmând să se confrunte cu amenzi mari.

Pe de altă parte, producătorii chinezi inundă piața cu vehicule adesea mai bune și mai ieftine. De exemplu,  modelul Dolphin al BYD este cotat la un preț cu aproximativ 7.000 de euro mai mic decât un VW ID.3 echipat în mod similar.

BYD va sublinia ambițiile europene prin prezentarea mai multor modele electrice la Salonul Auto de la Geneva de săptămâna viitoare, inclusiv un SUV de lux care rivalizează cu Mercedes G-Class.

Dacă constructorii europeni de automobile nu reușesc să găsească un plan B funcțional, riscă să provoace o bulversare a unei industrii care are aproximativ 13 milioane de angajați, reprezentând 7% din economia UE.

Directorul general al Renault, Luca de Meo, a pledat pentru o alianță asemănătoare cu cea care a creat un constructor european de avioane pentru a concura cu Boeing  prin punerea în comun a activelor din Germania, Franța, Spania și Marea Britanie. Executivul a susținut că un „Airbus al automobilelor” ar ajuta la împărțirea costurilor de producție a vehiculelor electrice ieftine.

Pe măsură ce și-au redus planurile de investiții, producătorii auto tradiționali au returnat mai mulți bani acționarilor, ceea ce indică faptul că nu lipsa de resurse este problema. GM, Ford și Stellantis au cheltuit împreună 22,7 miliarde de dolari pentru răscumpărarea de acțiuni și plata dividendelor anul trecut, în timp ce Renault a propus săptămâna trecută cea mai mare plată către acționari din ultimii cinci ani

Există o serie de motive pentru care se înrăutățește sentimentul față de vehiculele electrice. Consumatorii s-au ales cu software cu defecțiuni și cheltuieli de exploatare neașteptat de mari. Din cauza complexității întreținerii, asigurarea unui EV costă mai mult decât a unui vehicul convențional.

Dar accesibilitatea ar putea fi cel mai mare obstacol pentru cumpărătorii obișnuiți. Nepotrivirea dintre așteptări și realitate este dureroasă.

Dacă nu reușesc să repună strategiile pe drumul cel bun, constructorii de automobile din Europa riscă să rămână și mai mult în urmă, iar efortul de a respecta normele de reglementare ar putea însemna să dea mai mulți bani către Tesla pentru a cumpăra credite de emisii – literalmente bani pentru nimic.

S-ar putea să mai aibă o ultimă șansă. VW, Stellantis și Renault lucrează în mod independent la modele care costă 25.000 de euro sau mai puțin, în timp ce Mercedes și BMW plănuiesc să lanseze mai multe vehicule electrice noi cu tehnologie îmbunătățită până la jumătatea deceniului.

Ultima soluție ar putea fi apelurile pentru mai multă protecție comercială și de reglementare. Comisia Europeană investighează deja măsura în care China și-a sprijinit industria vehiculelor electrice, într-o anchetă care ar putea duce la impunerea de tarife suplimentare încă din luna iulie.

În timp ce amânarea sfârșitului mașinilor cu motor cu combustie ar putea oferi un răgaz, nu va rezolva problemele de competitivitate care împiedică tranziția Europei către era electrică.

author avatar
Radu Jacotă Redactor