Fotbalul are cei mai mulți fani din lume. Se numără printre sporturile de top în ceea ce privește prezența pe stadioane, vânzările și veniturile din mass-media. Dar poate fi o temă de investiții.
Tottenham a fost primul club care a fost listat la bursă, în 1983. De atunci s-a retras. În prezent, aproximativ douăzeci de cluburi europene sunt cotate, de la Manchester United și Juventus la Ajax Amsterdam, Borussia Dortmund, AS Roma și FC Porto. Există un singur club francez la bursă: Olympique Lyonnais,potrivit AFP. O ofertă publică inițială(IPO) permite monetizarea popularității unui club. Prin urmare, această soluție de finanțare este cel mai des utilizată de echipele care au un brand recunoscut.
Acțiunile clubului sunt o modalitate populară și accesibilă pentru suporteri de a se apropia de echipa lor. A deveni acționar vă permite să vă arătați susținerea și atașamentul.
Risc ridicat
Dar aceste acțiuni sunt adesea asociate cu un risc ridicat. Evoluția STOXX Europe Football confirmă acest lucru. Între decembrie 1991 și august 2020, indicele a urmărit un panel de aproximativ douăzeci de cluburi. A început la 100 de puncte și s-a încheiat la 116,99 puncte. În aceeași perioadă, indicele Euro Stoxx 50 a generat un randament de 233%. S&P 500 a avut un randament de 737%, iar Nasdaq 100 de 1883% (excluzând dividendele).
Dacă ne uităm la raportul dintre capitalizarea bursieră și profiturile preconizate (PER sau raportul preț-beneficiu), acțiunile legate de fotbal rămân scumpe. Manchester United, de exemplu, a avut un PER de peste 90 de ori mai mare decât profiturile. Cu toate acestea, sunt mai puțin volatile decât indicii lor de referință. Prin urmare, tind să fie mai puțin afectate în cazul unui șoc al pieței.
Cine influențează prețul acțiunilor
Pe lângă factorii tradiționali asociați cu orice investiție, prețul acțiunilor cluburilor de fotbal este influențat de factori specifici.
Rezultate: performanțele de pe teren, în special la turneele majore, pot avea un impact semnificativ asupra pieței bursiere
Sănătatea financiară a clubului: publicarea rezultatelor duce adesea la corecții sau la creșteri ale prețului acțiunilor,
Sponsorizarea: semnarea unui nou contract poate îmbunătăți perspectivele clubului. Însă deciziile manageriale greșite au efectul opus.
Modelul de afaceri al fotbalului depinde în principal de rezultatele sportive. Aceste rezultate fluctuează și generează incertitudine și volatilitate la burse. Investițiile pe termen lung în cluburile de fotbal nu se traduc în randamente peste medie pentru acționari.
Creșterea veniturilor provenite din publicitate și din drepturile de televiziune este insuficientă pentru a compensa creșterea vertiginoasă a salariilor jucătorilor. Taxele de transfer ating cote amețitoare, ceea ce face ca multe cluburi să fie puternic îndatorate.
Unii proprietari de cluburi au decis să își diversifice activitățile pentru a decupla rezultatele sportive de cele financiare.
De exemplu, grupul Parken Sport & Entertainment, care deține FC Copenhaga, a investit într-o companie de ticketing, în cluburi de fitness și într-un lanț de sate de vacanță. Între timp, clubul turc Galatasaray și-a intensificat investițiile imobiliare.