AcasăAfaceriBigTech, lobby de milioane de dolari în Europa

BigTech, lobby de milioane de dolari în Europa

Google, subsidiara Apple, Facebook şi Microsoft au cele mai ridicate cheltuieli de lobby din Europa, într-o luptă împotriva reglementărilor mai dure, menite să reducă puterea giganţilor tehnologici americani, acuzaţi de abuz de poziţie dominantă pe piaţă.

Astfel de eforturi ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru Comisia Europeană, pentru a modifica legislaţia privind acţiunile de lobby, se arată într-un raport întocmit de Corporate Europe Observatory şi LobbyControl.

Cheltuielile giganților tehnologici le depăşesc chiar pe cele ale companiilor din sectoarele farmaceutic, combustibili fosili, financiar și  industriei chimice, care aveau în trecut cele mai mari cheltuieli de lobby.

612 companii, grupuri şi asociaţii au cheltuit anual mai mult de 97 milioane de euro (114,4 milioane de dolari) pentru a face activităţi de lobby cu privire la politicile digitale ale UE.

Cei mai mari cheltuitori sunt Google (5,75 milioane de euro), Facebook (5,5 milioane de euro), Microsoft (5,25 milioane de euro), Apple (3,5 milioane de euro), Huawei Technologies Co Ltd (3 milioane de euro) şi Amazon.com Inc (2,75 milioane de euro).

“Este remarcabil şi ar trebui să fie un motiv de îngrijorare că marile firme tehnologice îşi pot folosi capacităţile pentru a-şi face ascultate opiniile în dezbaterea privind noile reglementări impuse platformelor digitale”, susţin Corporate Europe Observatory şi LobbyControl.

La sfârșitul anului trecut, Comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton, a prezentat proiectele de legislaţie europeană – Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) şi Regulamentul privind pieţele digitale (DMA) – care reglementează mai bine platformele digitale, acuzate de abuz de putere și practici anticoncurențiale.

author avatar
Radu Jacotă Redactor