AcasăAfaceriBig Tech nu mai dictează regulile în Europa

Big Tech nu mai dictează regulile în Europa

Prin ajungerea la o nouă legislație privind piețele digitale, Uniunea Europeană învață lecțiile inadecvării actualei politici de concurență la provocările sectorului. De acum înainte giganții web nu mai dictează regulile, ci Comisia stabilește cadrul care trebuie respectat.

UE a fost adesea batjocorită pentru birocrație și diviziunile sale. Acordul din 24 martie privind supravegherea giganților Internetului arată că cei douăzeci și șapte știu și ei să fie eficienți, subliniază Le Monde. Într-un an, statele membre, Parlamentul și Comisia Europeană au reușit să introducă o nouă legislație privind piețele digitale, Digital Markets Act.

Acest text își propune să reglementeze practicile anticoncurențiale ale principalelor companii care controlează accesul la Web. Cei care sunt esențiali în ceea ce privește comerțul electronic, cercetarea pe internet, computerul dematerializat (cloud), publicitatea digitală sau chiar principalele rețele sociale vor răspunde acum pentru modul lor de operare.

Comisia a adoptat aproximativ douăzeci de “porunci”, iar companiile web vor trebui să se supună.

Aceasta este pentru a permite comunicarea între două sisteme de mesagerie care nu aparțin aceleiași platforme, pentru a interzice motoarelor de căutare, magazinelor de aplicații sau platformelor de comerț electronic să-și promoveze propriile produse și servicii, pentru a preveni utilizarea datelor de la companiile care utilizează un serviciu în pentru a concura cu acestea, pentru a putea elimina aplicații preinstalate pe un smartphone și pentru a le adăuga din magazinele terțe, pentru a reglementa publicitatea vizată etc.

Astfel, UE trage lecții din inadecvarea politicii actuale de concurență la problemele digitale. Până în prezent, cercetările se făceau a posteriori, odată constatate încălcări. Companiile au fost sancționate doar după ani îndelungați de anchete cu amenzi nu foarte descurajatoare.

Tehnologia digitală va fi acum supusă reglementărilor inspirate de cele ale sectoarelor energetice, bancare sau telecomunicațiilor. Mărimea amenzilor a fost, de asemenea, adaptată puterii acestor grupuri: în cazul unei încălcări, cuantumul acestora poate varia de la 6% la 20% din cifra de afaceri globală, ceea ce, pentru Google sau Amazon, reprezintă câteva zeci de miliarde de dolari.

Acest regulament marchează un punct de cotitură în comparație cu încetineala procesului din Statele Unite. În ciuda comisiilor de anchetă, a audierilor parlamentare, a propunerilor legislative și a voluntaristului politic al lui Joe Biden, încă nu a apărut nicio reglementare semnificativă.

Confruntată cu această întârziere, UE, datorită DMA, are oportunitatea de a da naștere unor standarde care ar putea inspira alte țări și să ofere un punct de sprijin pentru cei care încearcă, de asemenea, să își reglementeze mai bine piața digitală de acolo.

Cu toate acestea, jocul este departe de a se termina. Regulamentul general de protecție a datelor (DGPR), oricât de promițător, a arătat că Big Tech știe să găsească lacune în cadrul impus. Provocarea pentru DMA constă acum în dotarea cu mijloace de punere în aplicare și control suficient de eficiente pentru a depăși lipsa de transparență și disponibilitatea de a coopera pe care aceste companii au demonstrat-o întotdeauna.

author avatar
Radu Jacotă Redactor