AcasăAfaceriAvionul chinez care sparge duopolul Airbus-Boeing

Avionul chinez care sparge duopolul Airbus-Boeing

C919, twinjet-ul producătorului chinez de aeronave Comac, este un concurent serios pentru Airbus A320 și Boeing B737. 

Susținută de autorități, aeronava a primit miliarde de dolari  pentru dezvoltarea sa, ajutor mult mai mare decât cel de care se bucură Airbus și Boeing.

Creșterea Chinei în sectorul aeronautic, pentru care reprezintă cea mai mare piață din lume, a determinat SUA și UE să suspende timp ce cinci ani taxele punitive pe care și le-au aplicat în contextul subvențiilor acordate Boeing și Airbus.

Potrivit lui Joe Biden, stingerea acestui conflict comercial de 17 ani are ca scop contracararea Chinei și a companiilor aviatice chineze.

În fundal, Beijingul face eforturi frenetice pentru a-și impune producătorul national Comac (Commercial Aircraft Corporation of China).

După patru ani de teste, aeronava C919 se așteaptă să obțină certificarea în China anul acesta.

“Comac a primit între 49 și 72 miliarde de dolari pentru C919, mult mai mult decât au beneficiat Airbus și Boeing. Și există o problemă: China manipulează piața și pe cei doi producători occidentali, condiționând comenzile sale asupra transferurilor de tehnologie”, spune Scott Kennedy, economist la Centrul Internațional pentru Strategii Studii (CSIS).

Traficul aerian chinez, care a explodat și s-a recuperat mai repede decât alte regiuni din criza sănătății, urmează să se intensifice în continuare.

Boeing estimează nevoile  pieței chineze în următorii 20 de ani la 9.360 de avioane, sau 20% din cererea de avioane noi din lume.

China nu se poate descurca fără Boeing și Airbus pentru moment, dar este doar o chestiune de timp până când va deveni independentă.

„Chinezii au abilități tehnologice și industriale pentru a produce o aeronavă, nu există nicio îndoială”, precizează expertul CSIS.

Depinde de industriașii europeni și americani

C919 depinde de cooperarea cu firmele europene și americane: din cei 82 de producători principali de echipamente ale avionului, 14 sunt chinezi, dintre care șapte sunt asocieri în participație cu o companie străină. Aripile și fuselajul sunt chineze, dar companiile autohtone nu stăpânesc încă motoarele.

Încurajat de guvern, Comac se laudă că a înregistrat 815 comenzi pentru C919, aproape toate de la companii chineze. Dar, în cea mai mare parte, acestea sunt doar intenții: China Eastern Airlines a fost prima companie care a plasat în martie o comandă fermă pentru cinci avioane.

“Modelul ABC”

“C919 este un shimbător de jocuri față de producării occidentali de avioane, va contribui la apariția unui model ABC – Airbus, Boeing, Comac. Se va alătura acestei piețe și va ocupa o anumită parte”, explică Huang Jung, profesor la Universitatea Aeronautică Beihang din Beijing.

Fapt confirmat și de președintele Airbus, Guillaume Faury: “Comac va deveni un producător demn de acest nume. Prin urmare, probabil că vom trece de la un duopol la un “triopol”, cel puțin pe culoar unic, până la sfârșitul deceniului”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor