Jetoanele nefungibile(NFT) au devenit un nou El Dorado, investitorii captând active digitale în artă, muzică, sport și proprietate.
NFT-urile se bazează pe tehnologia blockchain pentru a desemna o copie oficială a unei piese de suport digital, permițând artiștilor, muzicienilor, influencerilor și francizelor sportive să câștige bani vânzând bunuri digitale care altfel ar fi ieftine sau gratuite.
„NFT-urile iau cu asalt lumea artelor, modei, muzicii și sportului – și aceste industrii cresc în importanța lor economică, socială și culturală în întreaga lume”, spune Nigel Green, director executiv al grupului de investiții DeVere.
O binecuvântare pentru artiști și casele de licitații
Momentul nu ar putea fi mai bun. Restricțiile de mobilitate conduse de pandemie, distanțarea socială și munca de acasă au forțat iubitorii de artă să găsească o nouă modalitate de a-și hrăni pasiunea. Introducerea NFT-urilor în lumea artei a oferit exact acest lucru, relatează The National.
Christie’s și Sotheby’s au acumulat profituri uriașe prin vânzarea de opere de artă sub formă de NFT-uri. De exemplu, o lucrare a artistului digital Beeple s-a vândut în acest an cu 69 milioane USD.
“Artiștii învață rapid că NFT-urile le oferă potențialul de a câștiga bani din lucrările lor în moduri indisponibile anterior”, a declarat Sascha Gianella, consilier de artă și fondatorul WeThe Muse, o platformă de asistență profesională pentru artiștii vizuali.
Profită și industria muzicală
Muzicienii explorează, de asemenea, NFT-urile ca o nouă modalitate de a lansa albume. Kings of Leon a devenit prima trupă care a lansat un album ca NFT, legând avantaje și caracteristici speciale la achiziționarea sa.
„În mod normal, un investitor ar trebui să treacă prin multe obstacole legale pentru a reînregistra opera muzicală cu diferite organisme ori de câte ori există o modificare a dreptului de autor. NFT-urile oferă în mod efectiv un nou activ separat pentru aceste drepturi”, a explicat Viktor Prokopenia, un investitor FinTech din Londra și fondator al platformelor de tranzacționare Capital și Currency.
NBA Top Shot
Industria sportivă s-a grăbit s-a grăbit, la rândul ei, să valorifice avantajele NFT-urilor. Compania Dapper Labs, cu sediul în Vancouver, a lansat sub franciză NBA Top Shot, o platformă bazată pe blockchain care permite fanilor să cumpere, să vândă și să tranzacționeze puncte de atracție NBA ca jetoane digitale. Un videoclip cu starul LeBron James s-a vândut recent cu 210.000 de dolari.
Celebrități sportive precum Michael Jordan investesc în această platformă care a primit peste 305 milioane de dolari în finanțare, inclusiv de la vedetele NBA.
Imobiliarele nu pot sta deoparte
Proprietatea este una dintre cele mai recente ținte ale NFT-urilor. „Bunurile imobiliare au fost considerate mult timp un caz de utilizare semnificativ pentru NFT-uri, deoarece proprietățile sunt articole unice care necesită păstrare transparentă și fiabilă a evidenței”, precizează John Wu, președintele companiei financiare Ava Labs.
O suprafață de teren virtual s-a vândut în acest an cu 900.000 de dolari pe Decetraland, platformă de jocuri bazată pe blockchain în care proprietatea asupra terenurilor online poate fi cumpărată și vândută sub formă de NFT-uri.
Concluzia? Ca și în cazul oricărei tendințe, acolo unde există bani, vor urma companiile. În scurt timp, alte sectoare ale economiei globale ar putea adopta NFT-uri, deoarece caută noi oportunități de venituri pe o piață digitală în plină expansiune, plină de o întreagă generație de nativi digitali.