Piața NFT (jetoane non-fungibile), certificatele de proprietate digitală încorporate în blockchain (o tehnologie de stocare și transmitere a informațiilor bazată pe criptografie), este în plină ascensiune de un an.
În urma vânzării record de 69 de milioane de dolari (65,4 miliarde de euro) a unui NFT al artistului Beeple în martie 2021, volumul tranzacțiilor a explodat, depășind în mod fericit pragul de 40 de miliarde de dolari
Potrivit datelor asiguratorului Hiscox, cele trei mari case de licitații, Sotheby’s, Christie’s și Phillips, care nu s-au aventurat niciodată în acest domeniu, au vândut NFT-uri în valoare de 185 de milioane de dolari.
Însă această creștere este neregulată și fluctuează drastic de la o lună la alta. Chainalysis a înregistrat un vârf de activitate în august 2021, care a coincis cu lansarea colecției Mutant Ape Yacht Club NFT de către start-up-ul Yuga Labs. La sfârșitul lunii ianuarie, tranzacțiile și-au revenit din nou după lansarea platformei LooksRare.
De atunci, însă, piața a cunoscut o cădere serioasă. Într-o singură lună, între februarie și martie, volumul cheltuielilor a scăzut de la 3,9 miliarde de dolari la 964 de milioane de dolari.
Pentru economistul Ethan McMahon de la Chainalysis, „prăbușirea tranzacțiilor NFT în primul trimestru al anului 2022 a coincis cu prăbușirea piețelor de criptomonede în general. Totuși, în opinia sa, „interesul oamenilor crește și scade independent de monedele digitale, ceea ce reprezintă, de asemenea, punctul forte al acestei piețe”.
Această volatilitate nu îi îngrijorează pe specialiști. Potrivit Chainalysis, cumpărătorii NFT au cheltuit deja peste 37 de miliarde de dolari de la începutul anului.
Iar piața a crescut din nou la mijlocul lunii aprilie, când Yuga Labs, care a produs și colecția Bored Ape Yacht Club, a scos la vânzare parcele de teren virtual pentru următorul său proiect metaverse, numit Otherside.
Potențialul este atât de mare încât platforma NFT SuperRare va deschide o galerie fizică la New York pe 19 mai pentru a-și extinde comunitatea.
Studiul Chainalysis arată că această clasă de active atrage cumpărători din întreaga lume, cu Asia Centrală și de Sud în frunte, urmată de America de Nord și Europa. Motivațiile lor sunt clare: gustul pentru investiții mai degrabă decât pasiunea pentru artă. Potrivit unui sondaj publicat de Hiscox la 25 aprilie, randamentul investițiilor rămâne principalul motor pentru peste 80% dintre cumpărătorii de NFT.