AcasăAfaceriAngajații de la ANAF, nemulțumiți! Măsurile anticovid le afectează veniturile

Angajații de la ANAF, nemulțumiți! Măsurile anticovid le afectează veniturile

anafAngajații de la ANAF, nemulțumiți! Măsurile anticovid le afectează veniturile / foto: Economica.net

Funcționarii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care lucrează de acasă nu mai primesc sporul pentru condiții vătămătoare, spun sindicatele din Finanțe.

Sindicatul National Finante Publice – SindFISC spune că în toate situațiile în care personalul ANAF își desfășoară munca la domiciliu, veniturile salariale au fost diminuate, prin suspendarea plății sporului pentru condiții vătămătoare. Conform unui comunicat al organizației, angajații s-ar afla în „imposibilitatea decontării contravalorii unor cheltuieli ocazionate de deplasări în interes de serviciu, precum și creșterea costurilor de la domiciliu cu utilitățile, asigurarea resurselor tehnice pentru desfășurarea muncii, care cad în sarcina funcționarilor (laptop, imprimantă, etc.)”.

SindFISC mai spune că în diverse comunicate/ordine emise de conducerea ANAF este promovată telemunca și sunt sugerate recomandări prin care se indică procentele medii referitoare la prezența angajaților la birou, procente în care unitățile din subordine trebuie să se încadreze.

„Precizăm că procente precum 30% muncă la birou (incluzând şi deplasările organelor fiscale la nivelul contribuabilului sau la nivelul altor instituţii ale statului) şi 70% muncă la domiciliu, în condiţiile nivelului actual de informatizare al ANAF, în anumite structuri teritoriale sunt foarte greu de atins (în funcţie de specificul activităţii, în unele cazuri funcţionarii sunt nevoiţi să se întâlnească cu contribuabilii pentru preluarea/returnarea de documente fiscale şi în alte locuri decât sediile ANAF, respectiv sediul contribuabilului sau domiciliul funcţionarului, aspect care este de natură să crească riscul de infectare al funcţionarului/familiei acestuia)”, se mai spune în comunicatul organizaţiei.

Ce nereguli arată sindicaliștii

Sindicaliștii transmit oficialilor de la Finanțe că „trebuie avute în vedere și următoarele aspecte:

  • sistemul informatic al ANAF este foarte greoi, serverele cedează des, nu există periferice suficiente și compatibile cu activitățile specifice conceptului telemuncă. ANAF nu dispune nici până în prezent de un sistem informatic propriu care ar permite gestionarea directă a disfuncțiilor cu care se confruntă, iar necesarul de echipamente specific activității (laptopuri, licențele diferitelor programe utilizate, imprimantele, tonerele, hârtia de scris, birotica uzuală, etc.) nu este asigurat.
  • politica de resurse umane din ultimii ani a fost defectuoasă, anumite decizii au avut un impact major, respectiv blocarea concursurilor de recrutare și imposibilitatea întineririi personalului, au făcut ca astăzi personalul instituției să fie catalogat ca fiind unul îmbătrânit, amorf, lipsit de speranță în accedere profesională. De asemenea, resursa umană disponibilă este neuniform repartizată, raportat la necesitățile instituționale teritoriale.
  • în ultima perioadă, în contextul uniformizării salariilor din administrația publică și având în vedere complexitatea/specificul/volumul de muncă în unitățile fiscale, precum și datorită lipsei concursurilor de recrutare, este imposibilă ocuparea locurilor vacante la nivelul unor activități specifice (antifraudă fiscală, inspecție fiscală, executare silită, etc.), atât la nivel central/regional, cât și la nivelul unităților județene și al serviciilor fiscale orășenești sau municipale. Astfel, aceste unități fac față tot mai greu volumului de muncă, uneori cu sacrificii personale din partea angajaților.
  • în aplicarea comunicatelor/ordinelor conducerii ANAF, sintagme precum: telemunca, munca la domiciliu, munca la distanță, etc., au generat interpretări diferite la nivelul conducerii structurilor teritoriale. Astfel, în unele cazuri, nu s-a ținut seamă de specificul sarcinilor, în aplicarea procentelor de 30% și respectiv 70%, în organizarea activității, singura certitudine fiind economia rezultată din neplata sporurilor pentru funcționarii aflați în munca la domiciliu.”, potrivit comunicatului.

Angajații ANAF solicită elaborarea unui nou buget

„În această situaţie, SindFISC solicită celor responsabili, ca la elaborarea noului buget să se asigure resursele necesare, astfel încât, activitatea instituţională să fie corect finanţată, fiind posibilă compensarea unei părţi din aceste cheltuieli transferate de către instituţie în sarcina angajaţilor, ca şi măsură reparatorie oferită celor care îşi dau acordul pentru munca la domiciliu.

Faţă de cele de mai sus, având în vedere că această activitate, munca la domiciliu, probabil va continua o perioadă îndelungată, solicităm angajatorilor, atât la nivel central, cât şi teritorial, să o promoveze acolo unde specificul activităţii permite posibilitatea desfăşurării acesteia, însă în parteneriat cu funcţionarul”, se mai menţionează în comunicat.

author avatar
Andreea Vlad
948 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger