AcasăAfaceri12 luni tumultoase: câștigătorii și învinșii comerțului mondial

12 luni tumultoase: câștigătorii și învinșii comerțului mondial

Lumea comerțului a avut suișuri și coborâșuri în 2021.Recuperarea în urma pandemiei a fost anevoioasă, lanțurile globale de aprovizionare fiind în dificultate. 

Numirea președintelui american Joe Biden a îmbunătățit relațiile comerciale transatlantice și a dus la o oarecare reducere a tarifelor între Bruxelles și Washington în disputele privind subvențiile pentru oțel și avioane.

Dar schimbarea administrației americane nu a resuscitat Organizația Mondială a Comerțului, iar tensiunile cu China au crescut.

Ce are 2022 în cărți rămâne de văzut. Urmărirea de către Beijing a puterii geopolitice este probabil să împingă Bruxelles-ul la o politică comercială mai asertivă. Și în timp ce Franța a apăsat butonul de pauză privind acordurile comerciale ale UE în timpul viitoarei sale președinții a Consiliului, cehii ar putea alege să inverseze acest lucru în a doua jumătate a anului.

Dar înainte de a intra în acele lupte viitoare, Politico aruncă  o privire înapoi asupra câștigătorilor și învinșilor comerțului mondial în 2021.

Câștigătorii

Producătorii de oțel europeni și americani: au răsuflat ușurați când Bruxelles-ul și Washingtonul au convenit să întrerupă războiul lor comercial  privința tarifelor la oțel și la aluminiu. Producătorii europeni pot exporta acum cantitățile de oțel în SUA pe care le-au făcut înainte de războiul comercial și de pandemie, chiar dacă există cote.

De cealaltă parte a Atlanticului, producătorii americani de oțel au făcut lobby din greu în administrația lui Biden pentru a nu renunța complet la protecțiile din era Trump și au câștigat niște limite de cote pentru a împiedica exporturile europene să devină prea mari odată cu redresarea economică după pandemie.

UE și SUA au convenit, de asemenea, să își unească forțele pentru a aborda supracapacitatea globală de oțel, care provine în principal din China.

Porturile: în timp ce comerțul internațional aproape s-a oprit în primele luni ale pandemiei din 2020, în acest an consumatorii au revenit în prim-plan, iar stocurile de mărfuri au inundate porturile. Paradoxal, asta nu este un lucru rău, deoarece cresc taxele de depozitare.

În portul german din Hamburg, de exemplu, compania de transport maritim HHLA a recunoscut că  suplimentarea  veniturilor din 2021 a fost în principal „rezultatul duratei mai lungi de staționare a containerelor” la terminale.

Și Hamburg nu face excepție: porturile de pe coastele de est și de vest ale  SUA și de la Anvers la Abu Dhabi au înregistrat câștiguri de profit în acest an, în timp ce acțiunile gigantului de transport maritim Maersk au bătut toate recordurile de creștere.

Cei care au pierdut

The Ever Given (și lanțurile de aprovizionare în general): 2021 a fost (un alt) an dificil pentru lanțurile globale de aprovizionare și nimic nu a ilustrat mai clar această criză decât  uriașa nava container Ever Given, care a blocat Canalul Suez timp de o săptămână în martie.  Blocajul a afectat clienții, comercianții cu amănuntul și producătorii care se luptau deja cu perturbarea aprovizionării din cauza pandemiei.

OMC (și răspunsul său la inegalitatea vaccinurilor): demersurile Indiei și Africii de Sud pentru o scutire de proprietate intelectuală asupra vaccinurilor anti-Covid nu au condus la nicio măsură în cadrul Organizației Mondiale a Comerțului pentru a se asigura că țările  în curs de dezvoltare primesc mai multe doze.

Națiunile bogate, inclusiv UE, spun că protecția prin brevet este vitală pentru a se asigura că Big Pharma continuă să investească bani în cercetare, în timp ce țările sărace susțin că patentele împiedică accesul ieftin la tratamente.

Acordul post-Brexit: Brexitul se cronicizează în contextul în care Londra denunţă în prezent părţi din Acordul comercial şi de cooperare cu Uniunea Europeană, aplicat cu titlu provizoriu de la 1 ianuarie.

Disputele cu vecinii  continentali devin o constantă, comerţul încetineşte, tensiunile în Scoţia şi Irlanda de Nord continuă să sporească, iar premierul britanic Boris Johnson devine tot mai singur, cea mai recentă lovitură pentru el fiind demisia ministrului pentru Brexit, David Frost.

În plus, ieşirea din blocul comunitar a agravat problemele globale ale lanţului de aprovizionare, iar Regatul Unit trebuie să facă faţă unor noi bariere vamale, şi cele referitoare la lipsa de forţă de muncă în anumite sectoare, deoarece firmele britanice nu mai pot apela în prezent la piaţa comunitară pentru a-şi suplini posturile vacante de muncitori necalificaţi.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
477 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger