Una dintre cele mai interesante enigme ale științei politice moderne a fost aceea de a explica de ce societatea americană s-a polarizat rapid, în timp ce nicio altă țară occidentală nu suferea o fracturare comparabilă.
Acum, diviziunile și războaiele culturale în stil american par să fie în creștere în Occident, notează Financial Times. În lucrarea „The Business of the Culture War”, publicată la începutul acestei luni, economiștii Shakked Noy și Aakaash Rao de la MIT și Harvard utilizează date privind audiența TV secundă cu secundă pentru a arăta cum stimulentele comerciale ale canalelor de știri au contribuit la semănarea discordiei nu numai în rândul telespectatorilor lor, ci și în întreaga Americă.
Există o schimbare în acoperirea mediatică către mai multe subiecte legate de războiul cultural – criminalitate, imigrație, rasă, gen, critica elitelor – și mai puține subiecte socio-economice.
Un studiu realizat la începutul anului de cercetătorii de la Universitatea Northwestern și Universitatea din Chicago arăta că algoritmul de recomandare bazat pe aprecieri și distribuiri promova în mod constant postările care lăudau grupul din care făceau parte utilizatorii și criticau grupul din care nu făceau parte, precum și mesaje cu caracter politic în fluxurile de știri.
Algoritmul pe model TikTok, care a înlocuit aprecierile și distribuțiile active cu măsuri mai subtile de implicare pasivă și inconștientă, a avut rezultate similare în ceea ce privește creșterea semnificativă a conținutului politic controversat.
Aici se regăsește o sinteză perfectă a modului în care tonul și conținutul mass-media și peisajul politic au evoluat în ultimul deceniu, scrie John Burd Murdoch, editorialist FT. Luate împreună, rezultatele ajută la explicarea nu numai a momentului în care au crescut diviziunile sociale și nemulțumirea permanentă de ambele părți ale Atlanticului, ci și a altor tendințe.
Există două nuanțe prea puțin discutate ale diviziunii de gen. Cea mai mare parte a divergenței provine de la tinerele femei (cele mai active utilizatoare de social media), determinată în parte de scăderea numărului de tineri care răspund „nu știu” la întrebări privind ideologia politică — în concordanță cu explozia de conținut politic și cultural din viețile lor.
Apoi, avem tensiunea crescândă cu care se confruntă politicienii de centru-stânga : ar prefera să facă campanie pe teme economice, dar sunt constant atrași de indicatorii de maximizare a audienței către subiecte legate de războiul cultural – unde dreapta este de obicei mai aproape de alegătorul mediu.
Diviziunile și războaiele culturale în stil american par să fie în creștere în Occident
