Ministerul Transporturilor a cerut derogare de la legislația în vigoare ca să permită alocarea de bani din Fondul de rezervă pentru e evita colapsul aeroporturilor militare, utilizate în activități suport pentru operațiunile aeriene militare esențiale, inclusiv de poliție aeriană, dar și al transportului pe calea ferată. Lipsa gravă a resurselor financiare poate conduce la debranșări de la rețea realizate de furnizorii de energie electrică și termică, cauzate de neachitarea facturilor restante, cu repercusiuni majore în activitatea curentă și implicite tensiuni sociale, avertizează Ministerul Transporturilor.
Aplicarea dispozițiilor art. 4 alin. (71 ) – (73 ), 8 și 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari în cazul operatorilor economici care au în administrare infrastructură aeroportuară utilizată în activități suport pentru operațiunile aeriene militare esențiale, inclusiv de poliție aeriană, poate conduce la întreruperea activității acestora ceea ce reprezintă un risc semnificativ la adresa securității naționale, semnalează Ministerul Transporturilor.
Acest lucru va determina imposibilitatea asigurării rezilienței specifice infrastructurii critice, în conformitate cu standardele civile și militare de securitate și interoperabilitate. În același timp, susține ministerul, aplicarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice împiedică promovarea unui act normativ care să permită suplimentarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pentru desfășurarea activității curente a infrastructurii feroviare, în scopul acoperirii cheltuielilor curente necesare pentru administrarea infrastructurii feroviare şi asigurării echilibrului financiar al companiei naționale care administrează infrastructura feroviară și a operatorului național de transport feroviar de călători.
Risc de debranșare
Ministerul Transporturilor atrage atenția că lipsa gravă a resurselor financiare, respectiv a lichidităților în perioada imediat următoare este de natură a conduce la neachitarea drepturilor salariale și de personal, la multiple acțiuni în instanță generate de salariați și furnizori, care la rândul lor depind de alocarea acestor fonduri, mergând până la acțiuni concrete de debranșare de la rețea realizate de furnizorii de energie electrică și termică, datorată neachitării facturilor restante, cu repercusiuni majore în activitatea curentă și implicite tensiuni sociale.
În ce privește CFR Călători, care riscă să ”tragă pe dreapta” trenurile, problemele au apărut din cauza sumei infime acordată de Guvern la ultima rectificare, care nu a acoperit prestațiile efectuate de companie și nici facilitățile de gratuitate pentru diferite categorii sociale prevăzute în lege. ”Situația expusă constituie o circumstanță extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, întrucât neadoptarea de urgență a măsurilor ar putea genera riscul ca atât operatorii economici care au în administrare infrastructură aeroportuară utilizată în activități suport pentru operațiuni aeriene militare naționale și specifice Alianței NATO, inclusiv de poliție aeriană, cât și administratorul infrastructurii feroviare publice și operatorul național de transport feroviar de călători, aflați sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, să nu își poată îndeplini în mod continuu obligațiile ce le revin”, se arată într-un proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Transporturilor.
Măsuri in extremis
Proiectul de act normativ prevede ca, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, în anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului să se poată aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital, precum şi pentru operaţiuni financiare aferente domeniului feroviar și aerian al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite.
”Având în vedere importanța respectării, și în cazul acestor operatori economici, a disciplinei financiare, se introduc și dispoziții privind obligația pentru ordonatorii principali de credite de a analiza și stabili, atunci când situația o impune, cauzele pentru nerespectarea termenului prevăzut, la art. 4 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, de 31 octombrie, pentru aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici și de a sancționa persoanele vinovate de nerespectarea respectivului termen”, se mai precizează în proiect.
Pericol major. Se închid aeroporturile militare și transportul pe calea ferată

