Observațiile Ministerului Justiției asupra proiectului de ordonanță privind modificarea unor acte din domeniul silviculturii, așa-zisa reformă din Romsilva a ministrului userist de la Mediu, desființează, practic, actul normativ. Acesta este plin de ilegalități și încălcări grosolane ale Constituției, totul pentru a schimba persoanele aflate în funcții de conducere, de la directori până la șefi de ocoale, și a le înlocui cu persoane agreate.

Userista de la Mediu a primit o primă lovitură chiar de la Ministerul Justiției, care i-a făcut țăndări așa-zisa reformă de la Romsilva, proiectul de ordonanță de urgență abundând de ilegalități. În primul rând, modificările actelor din domeniul silviculturii prin ordonanță de urgență nu se justifică, dat fiind că nota de fundamentare nu reușește să explice în niciun fel existența unei situații extraordinare, se arată în documentul de observații al Ministerului Justiției.
Pe de altă parte, instituția cere ministrului Mediului să justifice măsura privind eliminarea ocupării prin concurs a posturilor de conducere, atât la ocoalele silvice de stat, cât la fiecare structură a Romsilva, precum și instituirea unei noi categorii de personal, respectiv, ”personal cu contract de mandat”, pe lângă cel cu contract individual de muncă.

”Din analiza proiectului de OUG, se constată că acesta poate determina unele implicații financiare, cum ar fi măsurile privind noua procedură de ocupare a funcțiilor de conducere din unitățile silvice care administrează fondul forestier, măsura privind gestionarea parcului auto și de utilaje al Romsilva prin intermediul unei aplicații informatice de management a flotei auto, care include obligatoriu monitorizare GPS și sonde litrometrice, despre care se precizează că nu ar fi fost identificate cheltuieli bugetare”, se arată în observațiile Ministerului Justiției.
Atac la numirile discreționare
Din analiza normelor preconizate în proiectul de ordonanță de urgență nu rezultă cum se realizează selectarea conducerii ocoalelor silvice de state, de regim și a directorilor din cadrul fiecărei structuri a Romsilva, având în vedere că, potrivit legii, această selecție se realizează prin concurs, semnalează Ministerul Justiției. Totodată, din textul ordonanței nu rezultă care sunt criteriile și condițiile în care poate înceta contractul de mandat, precum și care este persoana care dispune această încetare. Prin Legea 331/2024 s-a stabilit un termen de 3 ani în care șefii de ocoale angajați cu contracte de muncă pe perioadă nedeterminată își pot execrcita în continuare această funcție, respectiv până la data de 12 ianuarie 2028, pozițiile fiind ocupate prin concurs.
Ori, măsurile propuse de ministrul Mediului urmăresc demararea unor noi proceduri de selecție și numire a șefilor ocoalelor silvice și de regim, ceea ce aduce atingere Constituției, din perspectiva previzibilității normei și din perspectiva încălcării principiului neretroactivității. ”Prin urmare, soluția normativă de încetare de drept a contractelor individuale de muncă ale directorilor și șefilor de ocoale silvice, adoptată prin OUG, nu este de natură să satisfacă exigențele constituționale. De asemenea, precizăm că textele din proiect astfel cum sunt formulate nu pot avea în vedere posturile directorilor din cadrul fiecărei structure a Romsilva și a șefilor ocoalelor silvice de stat și de regim care au fost angajați în temeiul Legii 331/2024, astfel încât acestea trebuie reformulate în sensul că demararea procedurii de selecție și numire urmărește ocuparea posturilor de conducere vacante sau care urmează să se vacanteze ulterior”, susține Ministerul Justiției.
Se pune frână afacerilor
Nu este clar la care ordonanță de urgență se face trimitere, respectiv care sunt activitățile economice suplimentare la care se referă norma propusă din proiectul de OUG. Măsurile de stabilire a activităților economice suplimentare celor de administrare a fondului forestier proprietate public în condiții de eficiență economic nu se corelează cu Legea 15/1990, potrivit căreia activitățile economice se realizează cu respectarea cadrului normativ în vigoare, atrage atenția Ministerul Justiției. Potrivit acestuia, dispoziția de abrogare a funcțiilor de director general adjunct și director tehnic din unitățile silvice aduce atingere articolelor 16 și 41 din Constituție.
Mai mult, desființarea acestor posturi de conducere trebuie justificată în cuprinsul notei de fundamentare, astfel încât să rezulte cerința ca desființarea locului de muncă să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă, să fie determinată de o anumită gravitate care să impună, cu adevărat, această măsură. ”Este de neînțeles graba pe care o arată echipa ministrului Diana Buzoianu în promovarea nelegală a unor modificări legislative care să permită punerea într-o zonă de risc a pădurilor statului. Este de neînțeles insistența pe un proiect exploatat puternic ca imagine, proiect care dacă va fi adoptat va pune în pericol modul de gestionare a pădurilor statului”, a declarat Silviu Geană, președintele Federației Sindicatelor din Silvicultură ”Silva”.
Ministrul USR al Mediului, contrat de Ministerul Justiției
