După ce au trimis nave și soldați în Caraibe, Statele Unite s-ar pregăti să lovească ținte militare în Venezuela.
Secretarul de stat Marco Rubio, principalul susținător al schimbării de regim în Venezuela, a insistat pentru aceste operațiuni – pretinse ca parte a eforturilor de a lua măsuri dure împotriva cartelurilor de droguri, încadrând națiunea latino-americană prin prisma „narcoterorismului”.
Departamentul Justiției l-a acuzat pe Nicolas Maduro de narcoterorism în 2020, dar imaginea actuală a amenințării drogurilor arată diferit de această narațiune. De asemenea, notează Responsible Statecraft, simplifică o imagine geopolitică complexă, crescând în același timp riscul de a implica SUA într-un conflict fără sfârșit în emisfera vestică.

Evaluările Drug Enforced Administration(DEA) pentru 2024-2025 identifică fentanilul drept cel mai mare pericol în SUA, sintetizat în principal în Mexic cu precursori din China. Datele UNODC se referă la o producție record de cocaină în Columbia, Venezuela funcționând în principal ca rută de tranzit.
Cu toate acestea, retorica antidrog a Washingtonului s-a tradus deja într-o escaladare militară care aduce cu sine riscuri economice (în special licența limitată a Chevron de a importa țiței venezuelean) și diplomatice (Maduro ar avea ocazia să-și întărească profilul de luptător împotriva ”imperialismului american”).
Dacă Washingtonul ar lansa invazia terestră, Forțele Armate Venezueleane (FANB) nu ar rezista. Totuși, America știe foarte bine că superioritatea militară nu se traduce neapărat în succes politic, așa cum au demonstrat dureros Irakul și Afganistanul. Chiar dacă regimul s-ar prăbuși, stabilizarea Venezuelei post-Maduro ar necesita ani de angajament american costisitor
O intervenție – chiar și una limitată – poate să se extindă dincolo de granițele Venezuelei, atrăgând Columbia și chiar rutele maritime din Pacific într-un teatru de operațiuni tot mai extins. Ar determina un nou val de migrație către SUA.
Haosul și fluxurile de populație pe care le declanșează schimbarea de regim sunt un avantaj pentru rețelele de trafic de droguri și traficanții de persoane.
Organizațiile internaționale monitorizează în prezent peste 6,8 milioane de refugiați și migranți venezueleni în America Latină și Caraibe.
Prin urmare, administrația Trump ar trebui să acorde prioritate schimbului de informații și cooperării în materie de aplicare a legii cu aliații. Să se alinieze la strategia operațională a DEA și la istoricul interdicțiilor Gărzii de Coastă. Stabilitatea durabilă nu va veni din escaladare, ci din diplomație și colaborarea cu partenerii regionali.
Donald Trump ar trebui să se gândească la riscurile unei intervenții militare în Venezuela