AcasăEconomieRomânii au spus ”pas” mașinilor electrice. Doar 10.000 de bucăți cumpărate într-un...

Românii au spus ”pas” mașinilor electrice. Doar 10.000 de bucăți cumpărate într-un an

Vehiculele electrice nu reușesc să-și găsească clienți

Datele statistice de la INS arată că apetitul românilor pentru autoturismele electrice s-a dus pe Apa Sâmbetei. Pe parcursul unui an, doar 10.000 de bucăți au fost achiziționate, și acestea în marea lor majoritate de către firme. În schimb, s-au importat la greu mașini clasice second-hand, astfel că, dintr-un total de 428.607 de vehicule înmatriculate pentru transportul pasagerilor, pe primele 3 trimestre din 2025, doar 123.000 erau noi. Între timp, și Europa va fi nevoită să renunțe la mașinile noi, din cauza crizei semiconductorilor care a prăbușit industria auto din UE.

Potrivit datelor INS, numărul autoturismelor electrice înmatriculate în România la sfârṣitul trimestrului III 2025 a fost de 56.952, cu doar 10.000 mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Dat fiind prăbușirea vânzărilor din ultima perioadă, este de așteptat ca anul 2025 să se încheie cu cea mai anemic creștere a acestor achiziții. De cealaltă parte, în primele trei trimestre ale acestui an, din totalul de înmatriculări vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor de 428.607, doar 123.120 au fost noi.

În trimestrul III, la autoturisme înmatriculate, 43.000 au fost noi, iar 100.000, second-hand. Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului III 2025, în proporție de 65,4%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 9,8%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro. Practic, în acest moment, România are 8,3 milioane de autoturisme cu normele de poluare între non-Euro și Euro 5, exact mașinile care vor fi suprataxate de Guvern din 2026, prin majorarea excesivă a rovinietei, conform legislației deja în vigoare. Măsura a fost trecută în PNRR, tocmai pentru descurajarea circulației cu altfel de mașini în afara celor electrice. Și impozitele pentru aceste autoturisme vor fi majorate, tot în numele Green Deal, forțându-i astfel, pe români să utilizeze mijloacele de transport în comun, precum și partajarea mașinilor, pentru a împărți costurile. Autoturismul va deveni un lux, iar marea majoritate a populației încă nu este conștientă de ceea ce va urma.

Cutremur devastator în UE

Criza semiconductorilor, creată de guvernul olandez, despre care se vorbește prea puțin, a produs un cutremur devastator în industria auto din UE. Practic, toți producătorii din Uniunea Europeană sunt obligați să-și închidă porțile, fiind anunțate deja întreruperi de activități și disponibilizări masive.

Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) s-a arătat profund îngrijorată de potențialele perturbări semnificative ale producției europene de vehicule dacă întreruperea aprovizionării cu cipuri Nexperia nu poate fi rezolvată imediat. Fără aceste cipuri, furnizorii europeni din industria auto nu pot produce piesele și componentele necesare pentru a aproviziona producătorii de vehicule și, prin urmare, acest lucru amenință oprirea producției. Deși industria se aprovizionează deja cu aceleași tipuri de cipuri de la jucători alternativi de pe piață, omologarea noilor furnizori pentru componente specifice și creșterea producției ar dura câteva luni, în timp ce stocurile actuale de cipuri Nexperia sunt, în general, prevăzute să dureze doar câteva săptămâni, a avertizat ACEA.

Disperare în piață

Producătorii auto din UE au transmis că, în timp ce disputa politică care a dus la interzicerea exporturilor de cipuri Nexperia din China rămâne nerezolvată, situația devine din ce în ce mai critică pentru producția auto la nivel mondial.

”Industria funcționează în prezent prin stocuri de rezervă, dar aprovizionarea se diminuează rapid. Conform unui sondaj realizat în rândul membrilor noștri din această săptămână, unii se așteaptă deja la opriri iminente ale liniei de asamblare. Industria auto nu are mult timp la dispoziție până când se vor simți cele mai grave efecte ale acestei lipsuri”, se arată într-un comunicat al ACEA. Prin acordul dintre Trump și Xi Jinping, guvernul de la Beijing a anunțat că va permite producătorului chinez de semiconductori Nexperia să reia exporturile acestor componente, însă nu este clar dacă și în Europa. Și asta pentru că ministerul Comerţului din China a anunțat, la sfârșitul săptămânii trecute, că va acorda scutiri faţă de restricţiile la export doar companiilor care îndeplinesc anumite cerinţe.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
153 afisari

2 COMENTARII

  1. Cu mașinile astea care ni le tot bagă pe gât „onorata”(sic) UE, e ca în construcții la noi, știi doar când începi dar nu știi când termini. Cu mașina asta știi doar când vrei să pornești la drum, restul e probabilitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img