Construcția autostrăzilor în România continuă să fie împiedicată de gândaci, reptile, lilieci și alte viețuitoare, pentru a căror protecție costurile aproape că se dublează. La Autostrada Sibiu-Pitești, Ministerul Transporturilor a cedat psihic, după ce și-a dat seama că toate investițiile costisitoare făcute pentru a primi avizul de mediu au fost în zadar. Și asta pentru că, din cauza pericolului alunecărilor de teren, s-a împotmolit într-o arie protejată. În consecință, pentru că există riscul pierderii finanțării, se va declara proiect de interes public major.
Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de ordonanță de urgență prin care cere declararea obiectivului Autostrada Sibiu-Pitești proiect de interes public major, de importanţă naţională în domeniul transporturilor și infrastructurii de transport.
Măsura a fost luată după ce toate cheltuielile majore făcute pentru a se încadra în condițiile impuse prin avizul de mediu s-au dovedit a fi zadarnice, căci autostrada s-a împotmolit într-o arie protejată. Potrivit ministerului, prin acordul de mediu și actele de reglementare în domeniul protecției mediului, au fost stabilite condiții și măsuri pentru protecția mediului în vederea realizării proiectului.
Astfel, condiționalitățile pentru protecţia mediului au fost respectate prin efectuarea a două ecoducte, unul în cadrul Secțiunii 2 (ecoductul Lazaret) și unul în cadrul Secțiunii 3 (ecoductul Călinești), montarea de panouri fonoabsorbante, panouri anticoliziune și sisteme de colectare, epurare și evacuare a apei pluviale. Totodată, au fost construite polate și semipolate, cât și viaducte, poduri și pasaje, podețe care au și rol de asigurare a permeabilității faunei, s-au făcut consolidări care asigură stabilitatea versanților, garduri ranforsate de protecție pentru amfibieni și reptile, cât și pentru animale mari, precum și cordoane de vegetație care să ghideze deplasarea unui număr cât mai mare de specii de faună pe sub infrastructuri, inclusiv a unor specii de păsări și a liliecilor.
Alunecări de teren
În prezent, pentru finalizarea obiectivului de investiții Autostrada Sibiu – Pitești, deși au fost respectate toate condițiile și măsurile impuse prin acordul de mediu și actele de reglementare în domeniul protecției mediului obținute pentru realizarea acestui obiectiv, prin efectuarea de lucrări specifice în procesul de execuție a lucrărilor au fost identificate, în urma studiilor de teren (topografice și geotehnice), zone cu potențial de instabilitate, respectiv de alunecări de teren, susține Ministerul Transporturilor. Din această cauză, se impune în mod stringent efectuarea de noi lucrări care intervin în zone catalogate zone-tampon, respectiv în zone de conservare durabilă şi de management durabil, precum și în rezervație naturală și care necesită inclusiv defrișări.
Prin soluțiile tehnice analizate ca urmare a investigațiilor în teren (studii topografice și geotehnice) a rezultat faptul că, în ariile protejate Siturile Natura 2000 Cozia și Cozia – Buila – Vânturarița, sunt necesare exproprieri și scoaterea din circuitul forestier a unei suprafețe de aproximativ 13 ha, suprafață care intră în zona de conservare durabilă a Parcului Național Cozia. Singura soluție este declararea proiectului autostrăzii drept proiect de interes public major, de importanţă naţională în domeniul transporturilor și infrastructurii de transport.
Pierderi uriașe
Neadoptarea proiectului de act normativ ar conduce la pierderea finanțării obținute din fonduri externe nerambursabile pentru finalizarea obiectivului de investiții ”Autostrada Sibiu – Pitești”, respectiv 17 mld. lei pentru secțiunile 2 și 3, secțiuni afectate de prevederile legale în vigoare cu privire la arii protejate, cu mențiunea că secțiunile 1 și 5 au fost deja date în trafic, iar secțiunea 4 este realizată în proporție de 85%, arată Ministerul Transporturilor. De asemenea, neadoptarea în regim de urgență a derogării de la legislația ariilor protejate va duce la rezilierea contractelor de proiectare și execuție și, implicit, la suportarea de către statul român a daunelor către antreprenori, atât pentru mobilizarea resurselor necesare execuției lucrărilor, cât și pentru pierderea de profit și alte cheltuieli ce vor fi stabilite în urma proceselor în instanță.
Ariile protejate țin România în subdezvoltare
