AcasăEconomieIndustria auto, începutul sfârșitului. China a devenit principalul exportator de mașini în UE

Industria auto, începutul sfârșitului. China a devenit principalul exportator de mașini în UE

Industria auto, începutul sfârșitului - Ziarul NationalComisia Europeană a reușit să îngroape și producția de mașini în UE

Analiza făcută de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile a scos la iveală o realitate cruntă. Exporturile de automobile ale statelor UE au intrat pe o pantă descendentă, în timp ce importurile au luat avânt. Dispariția competitivității, pe fondul prețurilor uriașe la energie și gaze, precum și politica Green Deal, care forțează trecerea la mașini electrice, în condițiile în care cercetarea în acest domeniu a fost devansată irecuperabil de China, au distrus și singurul punct forte al industriei europene. 

Industria auto, începutul sfârșitului - Ziarul NationalCosturile tot mai mari de producție, cauzate de criza energetică și a gazelor din UE, precum și continuarea absurdă a politicii Green Deal, dictată de Comisia Europeană, au dus industria auto a UE într-o fundătură. Ultimele date publicate de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) arată o imagine dramatică a sectorului în primele șase luni ale acestui an. Exporturile spre China s-au prăbușit, în timp ce importurile de mașini din această țară au explodat.

Astfel, ca volum, importurile din China au crescut cu 36,2%, iar exporturile au scăzut cu 42,8%. Creșteri ale importurilor s-au înregistrat și la autoturismele produse în Turcia (+17,9%), precum și în Coreea de Sud (+10,1%). În ce privește exporturile auto ale statelor UE, acestea au scăzut cu 2,3% în Marea Britanie, cu 8,9% în SUA și cu 6,8% în Elveția. Pe de altă parte, piața europeană a vehiculelor comerciale s-a confruntat cu o primă jumătate a anului 2025 dificilă, înmatriculările de autoutilitare, camioane și autobuze fiind în scădere. Scăderea reflectă atât o normalizare către tendințele pe termen lung, cât și provocările continue în ceea ce privește reînnoirea flotei și tranziția către sisteme de propulsie cu emisii zero. Unele piețe, precum Spania pentru autoutilitare, au demonstrat rezistență, dar cererea generală a rămas slabă pe principalele piețe ale UE. Producția globală de autoutilitare a crescut cu 1%, în timp ce Europa a scăzut cu 6,8%, în principal din cauza scăderilor bruște din UE și Regatul Unit, arată ACEA.

Daniel Baluta

Scad și achizițiile de mașini noi

Perspectivele pieței europene au rămas modeste, înmatriculările totale de autoturisme noi scăzând cu 2,4%. În timp ce înmatriculările UE au scăzut cu 1,9%, rezistența a fost observată în Turcia (+5,4%), țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) (+4,5%) și Regatul Unit (+3,5%). Rusia, însă, a înregistrat o contracție accentuată de 23,7% după creșterea puternică de anul trecut. Încrederea slabă a consumatorilor, recuperarea lentă pe piețele majore alimentată de incertitudinea geopolitică și obiectivele mai stricte privind emisiile au continuat să împiedice creșterea pe piețele europene, semnalează ACEA.

În schimb, Asia a condus creșterea globală cu o creștere de 8,8%, reprezentând aproape jumătate din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi. China a condus o mare parte a acestei expansiuni, crescând cu 12% la 11 milioane de unități. Creșterea a fost susținută de stimulente pentru casarea mașinilor, beneficii fiscale pentru achiziționarea de vehicule cu energie nouă și o îmbunătățire a perspectivelor economice, în ciuda disputei comerciale cu Statele Unite.

Producția, în cădere liberă

Producția globală de automobile a crescut cu 3,5% în prima jumătate a anului 2025, ajungând la 37,7 milioane de unități. Asia a condus această creștere, contribuind cu 60,1% din producția globală totală, în timp ce UE a reprezentat 15,9% din producția mondială de automobile. Producția auto din Europa a scăzut cu 2,6%, ajungând la 7,4 milioane de unități, determinată de o scădere de 2,8% a producției UE. Slăbirea industriei și tarifele auto din Statele Unite au avut un impact negativ asupra exporturilor. Producția a rămas constrânsă de obiective mai stricte privind CO2, costuri de producție crescute și redresarea lentă pe piețele cheie. ”Deși introducerea unui mecanism de mediere pe trei ani pentru conformitatea emisiilor, reducerea prețurilor bateriilor și lansarea de noi modele au oferit o oarecare ușurare, creșterea pieței a fost încă împiedicată de preferințele consumatorilor”, se precizează în analiza Asociației Europene a Producătorilor de Automobile.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
491 afisari

1 COMENTARIU

  1. Dacă nemții zic, pas, atunci chiar ceva nu-i în regulă. Eu totuși cred că soluția actuală prin baterii electrice n-are viitor.

Comments are closed.

Ultimele știri

Indignare la Târgul de Crăciun din Constanța: Mascote surprinse făcând gesturi obscene. „Un spectacol grotesc. E rușinos” – VIDEO

Târgul de Crăciun din Constanța surprinde, dar nu într-un mod plăcut.După ce zilele trecute imagini cu o clădire din oraș „ornată” de Sărbători au...

Statele Unite suspendă toate cererile de imigrare din 19 ţări non-europene. Care sunt ţările vizate

Administrația de la Casa Albă a transmis că a suspendat toate cererile de imigrare, inclusiv procesarea cărţilor verzi şi a cetăţeniei americane, depuse de...
spot_img