AcasăEconomieStatul român se sabotează singur. Cârdășia cu olandezii aruncă în aer un...

Statul român se sabotează singur. Cârdășia cu olandezii aruncă în aer un obiectiv strategic al țării

România, satul fără câini al olandezilor de la Damen

Paralizia guvernamentală perpetuată în cazul Șantierului Naval Damen Mangalia arată clar că statul român se sabotează singur. Cu un al treilea investitor serios, care este gata să cumpere acțiunile olandezilor, Ministerul Economiei a ales să ignore total soluția de a salva acest obiectiv strategic. Sindicaliștii de aici acuză Damen că vrea să preia cu totul șantierul, în contul presupuselor datorii pe care le-ar avea la firma mamă din Olanda, iar pasivitatea autorităților române indică un aranjament în acest sens.

Cel mai mare șantier naval din România este la un pas de a fi pierdut în favoarea olandezilor de la Damen. Venită aici după dezastrul lăsat de o firmă din Coreea de Sud, compania Damen s-a angajat să aducă șantierul pe profit și să crească numărul de angajați. Statul, care avea 51% din acțiuni, a cedat managementul către Damen, însă olandezii au dus șantierul în pragul falimentului.

Mai mult, aceștia au anunțat încă din 2023 că vor să renunțe la asocierea cu statul român, însă cer aproape 200 milioane de euro, invocând că banii ar fi fost împrumutați de la firma mamă din Olanda. Statul nu și-a folosit, în mod deliberat, pârghiile de control în toți acești ani, lăsându-i pe olandezi să aducă în sapă de lemn șantierul. Acum, același stat mimează preocuparea, apelând la tribunale naționale și la curți de arbitraj, fără să ia măsuri imediate, care să salveze șantierul de la faliment.

”Statul român, dacă merge pe calea proceselor, atât la nivel național, cât și internațional, la Curtea de Arbitraj, înseamnă o luptă de durată, de uzură și societatea va intra în faliment înainte să se încheie procesele. Numărul salariațiilor scade de la o săptămână la alta, ajungându-se, acum, la 1.000 de angajați, în condițiile în care, doar pentru reparații nave, mai este nevoie de încă 600-700 persoane în plus. Nu mai vorbim dacă începem proiecte de construcții nave. Acum avem contract cu MSC, care a adus 5 nave la reparat. Este vorba despre compania multinațională, cu sediul în Elveția, care a transmis Guvernului scrisoarea de intenție pentru cumpărarea acțiunilor, încă din 10 aprilie. Ei vor să facă nu numai reparații nave, ci și construcții noi, însă Guvernul nu a dat niciun răspuns”, ne-a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.

Acuzați de corupție

Sindicaliștii de la Șantierul Naval Mangalia susțin că statul român trebuie să aibă o reacție fermă și categorică și să negocieze cu olandezii de la Damen, în condițiile în care Damen are probleme în Olanda cu acuzații de corupție.

”Damen s-a judecat inclusiv cu guvernul olandez, iar, după ce au fost strânși cu ușa, au renunțat la proces. Ar trebui ca și procurorii din România să-i strângă cu ușa, pentru că au muniție, și amintim doar de inspecția ANAF care a depistat 55 milioane de euro din prețuri de transfer în cadrul grupului Damen. Dar nu se întâmplă nimic. Și, în condițiile acestea, actualul ministru al Economiei, mai face și niște afirmații fără acoperire, referitoare la garanții de 300 milioane de euro care ar fi fost date de statul romîn către Damen, lucru contrazis chiar de către fostul ministru, Radu Oprea. Aceste lucruri ar putea fi folosite de Damen împotriva României la Curtea de Arbitraj”, ne spune Laurențiu Gobeajă. Acesta arată că Grupul Damen este trecut în tabelul de creanțe cu 95% din datorii ale șantierului Naval Damen Mangalia, undeva la 194 milioane de euro, unde intră și penalități, și dobânzi și prejudicii de imagine, însă valoarea activelor șantierului este sub această sumă.

”În situația declanșării procedurii de faliment valoarea activelor scade la jumătate, așa că nu văd ce avantaj ar avea olandezii. Astfel, mai degrabă Damen vrea să preia șantierul naval în contul acelor datorii. Mai ales că ordinea plăților este mai întâi datoriile curente, apoi datoriile către buget, creanțele salariale și la urmă datoriile către creditori, iar Damen nu ar mai rămâne cu nimic”, ne-a precizat liderul Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Sindicaliștii, din nou la proteste

În 24 septembrie, sindicaliștii de la Șantierul Naval Damen Mangalia vor protesta din nou la sediul Ministerului Economiei. Aceștia atrag atenția că situația a atins un punct critic: fiecare zi care trece fără să se ia decizii de către acționarii societății DSMa, inclusiv reprezentanții statului român în calitate de acționar majoritar, și fără o decizie politică pentru deblocarea situației și soluționarea crizei reduce șansele de redresare a șantierului, aflat aproape de colaps. ”Indiferența și lipsa de reacție a autorităților față de suferința angajaților și față de soarta întregii comunități din Mangalia este profund revoltătoare și inacceptabilă. Această nepăsare nu doar că pune în pericol viitorul șantierului naval, dar afectează întreaga viață socială și economică a orașului, lăsând oamenii într-o stare de nesiguranță și frustrare continuă”, se arată într-un comunicat al Sindicatului Liber Navalistul.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
179 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger