AcasăEconomieASF face jocurile Guvernului Bolojan. Prețurile RCA s-au dublat

ASF face jocurile Guvernului Bolojan. Prețurile RCA s-au dublat

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuză ASF că lucrează în interesul multinaționalelor

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuză ASF că lucrează în interesul multinaționalelor de pe piața de asigurări, semnalând că prețurile RCA s-au dublat, iar în unele cazuri, acestea s-au majorat chiar cu 300%. În fapt, politica ASF se potrivește, de data aceasta, cu cea a Guvernului Bolojan, care a primit ordin de la Comisia Europeană să scoată de pe șosele mașinile românilor.

Majorarea extremă a tarifelor RCA în România, urmată de o plafonare doar teoretică și de o ridicare din umeri din partea guvernanților, pe motiv că asta este piața, fac parte dintr-un set de măsuri menite să transforme în lux deținerea unui autoturism în proprietate. Deși românii au cele mai puține mașini din UE, raportat la numărul de locuitori, Comisia Europeană atacă exact acolo unde a găsit terenul slab (mai exact, slugi dispuse să execute orice ordin fără să crâcnească), pentru a construi etalonul pentru celelalte state din Uniune.

Cel mai bun exemplu este închiderea termocentralelor pe cărbune în țara noastră, în timp ce în aproape toate celelalte state acestea se deschideau. Apoi, în numele reducerii emisiilor de CO2, s-a trecut la o creștere aberantă a tarifelor RCA, dincolo de puterea de suportabilitate a populației. Măsuri imediate, care ar fi contracarat prețurile discreționare ale multinaționalelor, existau și chiar au fost anunțate, mai ales că erau prevăzute și în lege: înființarea, prin CEC Bank, a unei societăți de stat care să emită polițele obligatorii. Fără nicio explicație inteligibilă, proiectul a fost abandonat, pentru că scopul final era altul. A urmat apoi legea care stabilește tarifele pentru rovinietă în funcție de norma de poluare, cu aplicabilitate din 2026, cu tarife atât de mari încât aproape jumătate din posesorii de autovehicule vor fi obligați să renunțe la ele. Și, de parcă nu ar fi fost de ajuns, acum, Guvernul Bolojan anunță și impozite uriașe pentru cei care nu dețin mașini electrice.

300% majorare, un fleac!

Valoarea poliței RCA s-a dublat, la începutul anului 2024, în plină „plafonare”, în timp ce atenția publică era concentrată asupra campaniei electorale, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Potrivit confederației, companiile de asigurări au dublat prețurile polițelor RCA, profitând de o falsă plafonare ineficientă, impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acțiuni abuzive ale companiilor de asigurări.

”Avem exemplu un autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8), și care a plătit, pe 12 luni, de la 358 lei în 2021, la 673 lei în 2024 și la 1.240 lei în 2025. Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asiguratului. De la începutul anului 2025, prețurile au crescut în continuare la polițele RCA și continua să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor”, a transmis conducerea COTAR.

Mai scump ca în Germania

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România întreabă public toate instituțiile statului: în ce țară normală e posibil ca un asigurat cu bonus maxim (B8), adică fără accident de minimum 8 ani, să devină „asigurat cu risc ridicat” și  să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii?

”Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente, iar daunele nu se achită? Adevărul crud este că profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, cu mult peste orice țară din UE, sunt, de fapt, și mai mari decât cele raportate oficial. Majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, râzând de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României, care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor. Asigurătorii își externalizează liniștiți costuri și își mută marjele în afara țării, pentru a plăti cât mai puțin sau deloc în România”, a avertizat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Acesta mai arată că românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara țării.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
156 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger