Artizanii indieni de încălțăminte și comercianții se folosesc de mândria naționalistă alimentată de scandalul sandalelor Prada pentru a stimula vânzările de Kolhapuri, un tip se sandale-papuc, cu istorie datând din secolul al XII-lea.
Vânzările sandalelor Kolhapuri au crescut vertiginos în ultima săptămână, deoarece au atras atenția la nivel mondial după ce Prada a stârnit o controversă prezentând modele similare la Milano, fără a menționa inițial originea indiană, relatează Reuters.
După ce fotografiile virale de la o prezentare de modă au stârnit critici din partea artizanilor indieni care confecționează sandalele – denumite după un oraș istoric din statul Maharashtra – Prada a fost nevoită să recunoască faptul că noua sa colecție a fost inspirată de modele indiene antice.
”Prada 0: Kolhapur 1”
”Prada 0: Kolhapur 1”, se arată într-o postare pe Instagram a site-ului de comerț electronic Shopkop, a cărui scrisoare deschisă adresată Prada de fondatorul Rahul Parasu Kamble, în care acesta sublinia că încălțămintea este „îmbibată de tradiție”, a fost redistribuită de 36 000 de ori pe rețelele sociale.
„Am văzut controversa ca pe o modalitate de a promova Kolhapuri”, a declarat Kamble, în vârstă de 33 de ani. Vânzările de sandale obținute de la artizanii locali au însumat 50 000 de rupii (584 de dolari) în trei zile.
În ultimele zile, social media a fost plină de critici și meme-uri sarcastice, cu politicieni, meșteșugari și un organism comercial care solicită acordarea creditului cuvenit patrimoniului indian.
Piața de lux din India este mică, dar în creștere, bogătașii cheltuind pe mașini Lamborghini și ceasuri elvețiene. Prada nu are niciun magazin de vânzare cu amănuntul în India, iar produsele sunt, de obicei, rezervate celor foarte bogați – sandalele sale bărbătești din piele au preț de pornire de 844 de dolari, în timp ce Kolhapuri costă numai 12 dolari.
Dar asocierea numelui Prada cu sandalele Kolhapuri, fabricate de aproximativ 7 000 de artizani, oferă o oportunitate de afaceri pentru unii.
Site-ul de comerț online Niira oferă reduceri de până la 50% la Kolhapuri. Vânzările de sandale de 18 dolari, care arătau ca cele prezentate de Prada la Milano, s-au triplat, a precizat fondatorul Nishant Raut.
Fabricate manual, sandalele Kolhapuri, sau chappals, cum li se spune în hindi, sunt adesea asortate cu ținutele indiene. Modele asemănătoare sunt vândute în marile magazine Bata India, Metro Brands, Amazon și Walmart.
În 2021, guvernul indian a aunțat că sandalele ar putea ajunge la exporturi de un miliard de dolari pe an. Deși cele mai recente estimări nu sunt disponibile, artizanii susțin că afacerea a avut dificultăți, deoarece consumatorii optează din ce în ce mai mult pentru încălțăminte mai la modă, de calitate superioară.
Totuși, controversa Prada dă un suflu nou unei meserii despre care Lalit Gandhi, președintele principalului grup de lobby al industriei din Maharashtra, spune că este „o artă pe moarte”. Gandhi este în discuții cu Prada pentru a dezvolta o sandală co-branded, ediție limitată.