Specialiștii din cadrul CNAIR au creat un proiect pilot pentru un sistem integrat și automatizat de monitorizare și evaluare din mers a caracteristicilor critice ale autovehiculelor de transport, cu precădere tonajul și înălțimea acestora. Investiția este minimă, mai ales că multe dintre elementele sistemului există deja, însă nimeni din cadrul Ministerul Transporturilor nu este interesat. De la intrarea în Schengen, România pierde zeci și chiar sute de milioane de euro din cauza desființării punctelor de cântărire și control al rovinietei din frontieră.
Problema gravă semnalată de angajații CNAIR, care au avertizat că intrarea în Schengen aduce pierderi de sute de milioane de euro din cauza desființării controalelor la tonajele camioanelor și la roviniete, dar și a distrugerilor provocate infrastructurii, a rămas ca în tren. Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură, deși s-au propus soluții concrete.
Acum, angajații CNAIR, în dorința de a reduce pierderile statului român, s-au implicat și au creat o aplicație pentru operaționalizarea unui sistem integrat și automatizat de monitorizare și evaluare din mers a caracteristicilor critice ale autovehiculelor de transport, cu precădere tonajul și înălțimea acestora. Testarea proiectului pilot a fost un succes, însă încercările de a apela, pentru implementarea sistemului, la conducerea Ministerului Transporturilor, s-au lovit de un zid. Și asta pentru că nimeni nu este interesat să aducă bani la buget și să evite distrugerea șoselelor.
”În 12 ore, pe cântar la Nădlac 2 au trecut doar 6 camioane, în condițiile în care autostrăzile sunt pline de mașini supraîncărcate. Din cele 6 camioane, 3 dintre ele au cerut autorizație, pentru că încărcătura grea era prea vizibilă, iar ceilalți 3 au nimerit din greșeală pe cântar. Dacă înainte de intrarea în Schengen se eliberau, în 12 ore, circa 50 de autorizații pentru supratonaj, acum abia se mai eliberează 10”, ne spun surse din cadrul CNAIR. Acestea ne semnalează că sunt situații în care transporturile agabaritice vin cu mașini de însoțire din Ungaria, își continuă drumul pe autostrăzile din România, iar mașinile se întorc în Ungaria.
”Și atunci ne trezim că s-au înțepenit în poduri. Recent, un camion care transporta un tramvai s-a blocat pe un pod din Caraș-Severin, pentru că acolo era limitare de înălțime de 4 metri. În momentul în care ți se dă autorizația, se face un traseu clar, tocmai pentru a evita distrugerile infrastructurii din țara noastră. Așa, România pierde de două ori, o dată că nu încasează tarifele din autorizații și, pe de altă parte, că trebuie să repare infrastructura distrusă”, ne-au declarat sursele din cadrul CNAIR.
Transportatorii români, singurii amendabili
În momentul de față, transportatorii români sunt singurii amendabili în ceea ce privește rovinieta, pentru că pe cei străini nu prea îi mai găsești. ”În plus, CNAIR nu face față, din punctul de vedere al numărului de personal, la verificarea rovinietei pentru turisme, cu atât mai puțin pentru camioanele străine, mai ales cele din afara UE. Mai sunt foarte multe camioane cumpărate de afară și care pleacă spre alte țări. Au numere provizorii și apoi nu mai ai cum să le găsești. În ianuarie, s-a făcut o monitorizare pe 3 zile pe Nădlac și, în 6 ore, au fost identificate 37 de camioane fără rovinietă și asta pentru că se știa că nu mai este control acolo. Tot în 6 ore au fost depistate 20 de depășiri de tonaje. În ce privește banii care s-ar putea încasa, numai amenda pentru lipsa rovinietei la camioane este 1.200 de euro”, ne mai dezvăluie sursele din cadrul CNAIR.
Potrivit acestora, pe autostrada spre Sibiu există 10 instalații de cântărire în mers, dar nu sunt activate. Acum s-au semnat ceva contracte pentru achiziția unor cântare, dar degeaba, dacă sistemul nu este interconectat și nu-ți transmite alerte.
Alerte în timp real
Sistemul conceput de angajații CNAIR va furniza în timp real indicații clare și precise șoferilor pentru conformarea cu reglementările legale, în special prin obținerea autorizării speciale de transport (AST), atunci când aceasta este necesară. În cazul în care un șofer decide să nu efectueze verificarea voluntară sau să nu solicite AST-ul corespunzător, sistemul recunoaște automat această situație, prin intermediul camerelor ANPR instalate la puncte strategice de pe traseul de deplasare.
Aceste camere identifică și înregistrează autovehiculul respectiv, declanșând instantaneu generarea unei alerte detaliate care este transmisă către echipajele de control responsabile din aria geografică respectivă. Pentru operaționalizarea sistemului este nevoie de activarea și interconectarea instalațiilor existente de cântărire și monitorizare, instalarea senzorilor suplimentari acolo unde este necesar, transmisia în timp real a alertelor către ISCTR, Poliție, administrații locale și un sistem centralizat cu funcționalitate descentralizată pentru intervenții punctuale.
În ce privește componentele tehnice, acestea sunt senzorii WIM – deja existenți, pot fi reactivați, camerele ANPR IP cu procesare locală – resursă disponibilă pe teren, barierele laser – cost redus, montare facilă pe infrastructura existentă, microcontrolerele ESP32 – eficiente și extrem de accesibile, precum și serverul/aplicația web – alertare în timp real, acces securizat, raportare completă.
E mai simplu și nici nu deranjează „barosani” să impoziteze pensia de 2500 lei, decât sa taxezi evazioniști. De ce ? Simplu. Vin alegeri, sindrofii, etc și ghici la cine merge partidul să ceară o sponsorizare ??