Producătorii europeni raportează o scădere puternică a profitului din primul trimestru, iar mulți dintre aceștia au suspendat sau au redus previziunile financiare pentru întregul an, atribuind dificultățile din industrie tarifelor comerciale impuse de președintele american Donald Trump.
Actualizările corporative au fost făcute la scurt timp după ce Trump a impus un tarif de 25% asupra importurilor de automobile în SUA la începutul lunii aprilie. Trump a încercat să atenueze aceste tarife marți, semnând un ordin executiv menit să împiedice o serie de alte taxe separate – cum ar fi o taxă suplimentară de 25% pe oțel și aluminiu – să se „suprapună”.
Unii producători auto au apreciat noua poziție, deși analiștii avertizează că imprevizibilitatea politicilor lui Trump va ține probabil la distanță orice decizie de investiții pe termen lung.
Stellantis
Stellantis, care deține mărci cunoscute precum Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler și Peugeot, a anunțat că își retrage previziunile financiare pentru întregul an din cauza incertitudinilor legate de tarife, potrivit CNBC. Conglomeratul multinațional a raportat pentru primul trimestru venituri nete de 35,8 miliarde de euro, reflectând o scădere de 14% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Mercedes
Mercedes a renunțat la estimarea câștigurilor pentru 2025 și a raportat un profit mult mai mic în primul trimestru. Compania germană motivează că cifrele de raportare pentru întregul an nu pot fi „estimate cu nivelul necesar de certitudine”, evocând volatilitatea actuală privind tarifele, măsurile de atenuare și potențialele efecte directe și indirecte.
Rella Suskin, analist de acțiuni la Morningstar, susține că recenta măsură a lui Trump de a relaxa tarifele auto oferă o „ușurare parțială” producătorilor europeni. Cu toate acestea, „până când nu există o mai mare certitudine în ceea ce privește permanența și cuantumul tarifelor, producătorii de automobile nu sunt în măsură să ia decizii de alocare a capitalului pe termen lung”.
Volkswagen
Volkswagen se așteaptă ca randamentul operațional al vânzărilor, fluxul net de numerar și lichiditățile nete să se situeze la limita inferioară a estimărilor anuale, citând creșterea restricțiilor comerciale, incertitudinea politică și reglementările privind emisiile.
Cel mai mare producător auto european a afișat miercuri un profit operațional de 2,9 miliarde de euro pentru primele trei luni ale anului, marcând o scădere de 37% față de 2024.
Volvo
Și Volvo a renunțat la orientările sale financiare atât pentru 2025, cât și pentru 2026, din cauza presiunii tarifelor asupra sectorului auto mondial.
Compania sudeză, deținută de Geely Holding din China, este considerată a fi una dintre cele mai expuse la tarifele lui Trump, având în vedere că importă majoritatea modelelor sale hibride și electrice din Europa.
Pe lângă o scădere substanțială a profitului operațional în primul trimestru, Volvo Cars a anunțat marți planuri de reducere a costurilor de 18 miliarde de coroane suedeze (1,87 miliarde de dolari). Așa-numitul „plan de acțiune privind costurile și lichiditățile” va include reduceri ale investițiilor și concedieri la operațiunile din întreaga lume.
Porsche
Porsche și-a redus previziunile privind vânzările și marja de profit, citând parțial impactul tarifelor impuse de Trump. Compania din Stuttgart se așteaptă acum la venituri din vânzări cuprinse între 37 și 38 de miliarde de euro pentru anul financiar 2025, în scădere de la o estimare anterioară de 39 până la 40 de miliarde de euro.