Guvernul italian își propune să eradicheze recenziile și opiniile false de pe internet cu privire la restaurante și hoteluri, un fenomen care îngrijorează din ce în ce mai mult sectorul din cauza prejudiciilor considerabile pe care le poate cauza unităților și, prin urmare, turismului.
În zilele noastre, este ușor de postat o recenzie falsă online, fie că este favorabilă – lăudând calitatea mâncărurilor unui restaurant – sau negativă – criticând, de exemplu, serviciul pentru clienți sau curățenia.
Executivul condus de premierul Giorgia Meloni a aprobat recent primul proiect de lege din Italia care ia în considerare posibilitatea introducerii unui regulament pentru a restricționa utilizarea platformelor online de recenzii ale produselor și serviciilor, potrivit El Pais. Printre altele, propune identificarea obligatorie a utilizatorilor care lasă comentarii, dreptul la replică pentru instituții și interzicerea cumpărării și vânzării de comentarii.
Utilizatorii vor avea la dispoziție o perioadă maximă de 15 zile pentru a-și publica opinia, care trebuie să fie „bine fundamentată” și „suficient de detaliată”. Pe de altă parte, hotelurile și restaurantele vor putea solicita eliminarea comentariilor negative în anumite cazuri, cum ar fi dacă pot dovedi că au luat măsuri pentru a rezolva problemele semnalate în comentarii și dacă acestea sunt considerate înșelătoare sau false.
Efectele recenziilor
Ministrul italian pentru afaceri, Adolfo Urso, coordonatorul proiectului de lege, subliniază necesitatea de a „proteja transparența pieței și de a garanta o concurență cu adevărat loială, în special în sectoare precum turismul sau cateringul, unde reputația este adesea decisivă”.
El a recunoscut că opiniile online pe diverse platforme sau pe rețelele sociale sunt „un instrument fundamental” pentru consumatori, dar a avertizat despre „ușurința cu care pot fi manipulate”.
Recenziile online influențează 82% din rezervările pentru cazare și 70% din rezervările pentru baruri și restaurante. Patronii din sector afirmă că au un impact asupra cifrei lor de afaceri cuprins între 6 % și 30%.
Potrivit celui mai recent raport de transparență publicat de platforma Tripadvisor, începând cu 2022, au fost publicate pe site 1,3 milioane de recenzii false – care au fost ulterior eliminate – într-un set de 30 de milioane de opinii, echivalentul a aproximativ 4% din totalul recenziilor.
Conform aceluiași raport, cu doi ani înainte, existau 943 000 de recenzii false, dintre care aproximativ 24 000 erau recenzii pozitive postate în schimbul unui comision. Pe Tripadvisor, jumătate din recenziile pozitive plătite provin din șase țări, printre care Italia (5%), în fruntea listei aflându-se India(15,6%) și Rusia(13%).
Recenziile negative înșelătoare sunt de obicei postate de concurenții hotelurilor sau restaurantelor pentru a descuraja consumatorii să viziteze o anumită unitate, favorizându-și în schimb propria afacere.
În alte cazuri, recenziile sunt pozitive, dar se dovedesc manipulate și nesigure deoarece au fost lăsate în schimbul plăților, rambursării cheltuielilor, cadourilor sau altor stimulente.
Pas cu pas se mai introduce o cenzură.