AcasăEconomieCumpărători misterioși legați de Rusia adună "flota întunecată" de gaz lichefiat

Cumpărători misterioși legați de Rusia adună „flota întunecată” de gaz lichefiat

Companii cu legături suspecte cu Rusia au început să adune zeci de nave capabile să transporte gaze naturale lichefiate, în cadrul unor acțiuni care sugerează că Moscova își extinde "flota întunecată" pentru comerțul energetic

Companii cu legături suspecte cu Rusia au început să adune zeci de nave capabile să transporte gaze naturale lichefiate, în cadrul unor acțiuni care sugerează că Moscova își extinde „flota întunecată” pentru comerțul energetic.

Surse din industria navală afirmă că o serie de companii necunoscute până acum, înregistrate în mare parte în Emiratele Arabe Unite, au achiziționat rapid nave de transport GNL în ultimul an, ceea ce a dus la creșterea prețurilor de pe piață, în special pentru cele mai vechi nave, informează Financial Times. Programul de achiziții are ecouri ale modului în care rușii au creat o flotă obscură pentru a transporta petrolul în întreaga lume în fața sancțiunilor occidentale, folosind adesea EAU ca centru pentru comerțul cu energie.

Deși vânzările rusești de GNL sunt mai puțin afectate de sancțiuni decât petrolul, Moscova s-a pregătit pentru înăsprirea restricțiilor.

Începând cu al doilea trimestru al anului 2023, peste 50 de nave GNL  și-au schimbat proprietarul în favoarea unor companii situate în Emirate, potrivit Windward, o firmă de consultanță în domeniul riscurilor pentru armatori și guverne.

„O rețea complexă de operațiuni maritime potențial legate de interesele Rusiei”

Echipa de risc și conformitate a grupului de urmărire a navelor Kpler a declarat că evoluțiile de pe piața navelor cisternă pentru GNL indică „o rețea complexă de operațiuni maritime potențial legate de interesele Rusiei”.

Unele dintre navele nou achiziționate navighează acum pe rute utilizate în mod tradițional pentru transportul de gaze din Rusia. Datele Kpler au arătat că o navă încarcă GNL din peninsula siberiană Yamal, care nu a fost încă afectată de sancțiuni.

Importanța gazului lichefiat a crescut pentru economia de război a Rusiei, furnizând venituri valoroase după pierderea exporturilor prin conducte către Europa din 2022.  UE și Asia  s-au abținut de la a impune o interdicție asupra importurilor de GNL pentru a evita perturbarea pieței globale a gazelor.

Dar Occidentul a început să ia măsuri pentru a restricționa comerțul. În iunie, UE a aprobat restricții care vor interzice descărcarea de GNL rusesc de pe nave mari pe nave mai mici în porturile blocului comunitar. Marele proiect al Rusiei, Arctic GNL 2, a fost, de asemenea, supus sancțiunilor din partea SUA

Flotele mai opace ar putea facilita tranzacționarea în afara proiectelor aflate sub sancțiuni, precum și stimularea operațiunilor Rusiei pe piață.

Creșterea achizițiilor a dus la creșterea prețului navelor GNL care au mai mult de 15 ani, conform datelor SSY, un broker naval care facilitează vânzările între proprietari. Aceste evoluții i-au alarmat pe cei din industrie, deja îngrijorați de creșterea rapidă a numărului de nave îmbătrânite care comercializează petrol rusesc în afara regimului de sancțiuni occidentale.

Serghei Vakulenko, senior fellow în cadrul Carnegie Endowment for International Peace, a declarat că este „de la sine înțeles” că Rusia dorește să își construiască flote din umbră de GNL. Ideea este că operatori ruși nu sunt blocați și  își pot continua comerțul.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
2.108 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger