Producătorii mașinilor sport de lux, în prezent scutiți de standardele de emisii, ar putea fi forțați în curând să treacă la electricitate – sau să se destrame.
UE discută în prezent reforme ale standardelor de emisii pentru mașini, care ar obliga toți producătorii-mari și mici – să vândă numai modele cu emisii zero începând cu 2035.
Propunerile depuse pe masă ar elimina o derogare pentru firmele exclusive, precum Ferrari, Lamborghini, Bentley, Bugatti sau Aston Marin, forțându-le efectiv să intre în era electrică până la termenul limită.
“Dezbaterea despre CO2 ar putea opri Ferrari”
Legislația finală nu va fi stabilită cel mai devreme până la sfârșitul acestui an, dar există deja reacții: Bentley a anunțat planuri de a oferi doar modele electrice din 2030, în timp ce Aston Martin intenționează să facă același lucru din 2026.
„Nu căutăm o scutire de la nicio legislație privind emisiile”, a declarat pentru Politico Stephan Winkelmann, CEO al Lamborghini. Dar nu toată lumea acceptă planul de a pune capăt derogării pentru micii producători de automobile de elită.
„Nu cred că este corect să pedepsești Ferrari pentru că este o companie independentă”, a declarat Pietro Fiocchi, un membru italian al Parlamentului European. “Potențial, dezbaterea despre CO2 ar putea opri Ferrari”.
Regulile actuale ale UE privind emisiile de CO2 ale automobilelor permit producătorilor care vând mai puțin de 10.000 de unități pe an să își stabilească propriile obiective de reducere a gazelor cu efect de seră.
Până acum, derogarea producătorilor mici le-a permis unor companii precum Ferrari, Lamborghini și Bugatti să continue să producă mașini sport extrem de poluante în afara standardelor – oferindu-le o amânare de la necesitatea de a reduce emisiile cu 15% în flota lor până în 2025 și cu 37,5% până în 2030.
Comisia Europeană dorește să ridice ambele obiective intermediare în proiectul său. Deputatul liberal olandez Jan Huitema a sugerat o reducere cu 75% până în 2030, comparativ cu 2021. Acest lucru ar impune o flotă aproape în întregime electrică pentru mașini sport de lux.
Guvernul italian a susținut în repetate rânduri că așa-numita „derogare a producătorilor de volum mic” ar trebui să rămână în legislația finală privind standardele de CO2 pentru mașini, astfel încât Ferrari să poată continua să-și producă mașinile sport artizanale.
Dar Roma este în minoritate, potrivit unui diplomat al UE, care a spus că „foarte puține” țări membre doresc să păstreze derogarea pentru acești producători.
Problema va fi discutată înainte de reuniunea miniștrilor europeni la un Consiliul de Mediu pe 17 martie.