A început primul proces al consumatorilor din Germania împotriva concernului Volkswagen, peste 400.000 de clienţi înşelaţi cer despăgubiri în contul maşinilor lor trucate, la patru ani de la izbucnirea scandalului Dieselgate.

Germania permite doar de anul trecut procesele colective, dar în cazurile VW s-au înscris 470.000 de reclamanţi individuali, reprezentaţi de Federaţia asociaţiilor de consumatori din Germania (VZBV). Primele audieri au început la Tribunalul regional Braunschweig, mutat cu această ocazie într-o sală de congrese mai încăpătoare. ”Suntem încrezători în şansele noastre de succes, pentru că Volkswagen a fraudat. A păcălit clienţii şi acum trebuie să suporte consecinţele”, a declarat Ralph Sauer, avocatul VZBV. Volkswagen susţine că ”nu există pagube şi, prin urmare, nu există o bază a acestei plângeri”. ”Chiar azi, sute de mii de vehicule sunt folosite pe drumuri”, a reacţionat consiliera Martina de Lind van Wijngaarden. Procesul se întrevede istovitor, examinarea plângerilor va dura cel puţin până în 2023 (VW poate face apel la Curtea federală), iar în cazul unei victorii a consumatorilor, asta nu înseamnă că fiecare va primi automat o despăgubire. Dacă justiţia va decide dacă VW trebuie să-i despăgubească pe şoferii maşinilor manipulate, atunci fiecare client se va adresa din nou instanţelor pentru a se stabili suma pe care o poate primi de la producătorul din Wolfsburg. Tribunalul din Braunschweig trebuie să stabilească dacă Volkswagen a ”cauzat un prejudiciu” şi a acţionat ”în mod contrar eticii” în cazul mărcilor VW, Audi, Seat şi Skoda, cu motoare diesel de tip EA 189. Scandalul Dieselgate a izbucnit în 2015, când Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule cu programe informatice, compania a pierdut peste 30 de miliarde de euro – cheltuieli de judecată, amenzi şi despăgubiri, plătite în principal în SUA – iar în Germania a plătit doar trei amenzi, în valoare de 2,3 miliarde de euro. Pe plan global, Volkswagen a plătit pentru implicarea în scandalul emisiilor aproximativ 30 de miliarde de euro.