Succesul mondial al miniserialului ”Chernobîl” a adus o nouă generaţie de turişti în locurile unde a avut loc cel mai grav accident nuclear din istorie, spre disperarea ghizilor locali. Astăzi, o zonă de protecţie cu o rază de 30 de kilometri în jurul centralei din nordul Ucrainei este în continuare nelocuită, însă o mică parte este deschisă turiştilor.
În ultimele luni, din ce în ce mai mulţi turişti caută locurile pe care le-au văzut în serial, care a fost filmat în Lituania, spune cu regret ghidul oficial al centralei nucleare, Yevgen Goncharenko. „Nu mai au nevoie de informaţii, vor doar să îşi facă un selfie”, afirmă el. Directorul centrului de informare din Cernobîl, Oleksandr Syrota, susţine că unele agenţii de turism oferă în prezent vizite la Cernobîl ca pe un „fast food”, o experienţă turistică rapidă şi facilă. Şi tendinţa va continua: în luna iulie, noul preşedinte al Ucrainei, Volodymyr Zelensky, a semnat un decret care vizează încurajarea dezvoltării zonei Cernobîl ca atracţie turistică. Numărul de turişti la Cernobîl nu a aşteptat serialul HBO pentru a creşte. De la 50.000 în 2017 a ajuns la 72.000 în 2018, iar asociaţia tour-operatorilor din regiune se aşteaptă la 100.000 în 2019. Cu toate acestea, turiştii care vizitează zona, atât cei care folosesc circuitele oficiale, cât şi „stalkers”, care intră ilegal, iau cu ei în mod frecvent obiecte din zona de protecţie drept suveniruri. „Chiar şi noi, care suntem născuţi la Pripiat, nu avem voie să ne luăm propriile lucruri de aici. Apoi, suntem surprinşi când le vedem pe eBay”, explică Syrota.