Gigantul nipon va dubla concedierile la nivel global după ce a anunţat că profitul din primul trimestru a scăzut cu aproximativ 90%. O verigă a alianţei cu Renault şi Mitsubishi, Nissan se luptă pentru a supravieţui după anii de expansiune forţată condusă de preşedintele Carlos Ghosn, arestat după un scandal cu urmări nefaste pentru industria auto.

“Reformele vor fi dureroase şi grupul nu are altă posibilitate”, avertiza încă din primăvară şeful Nissan, Hiroto Saikawa. Compania îşi va prezenta astăzi rezultatele financiare, dar nimeni nu îşi face iluzii: planul de restructurare include pe cele 4.800 de posturi anunţate în luna mai, alte 5200, mai ales în uzinele din America de Sud și în alte zone în care profitabilitatea Nissan este scăzută. În cele din urmă, forța de muncă va fi redusă cu peste 7% într-un grup de 139.000 de angajați. Saikawa, care s-a distins prin zelul său de a tăia la sânge costurile sub aripa lui Carlos Ghosn la începutul anilor 2000, când Nissan se afla la marginea falimentului, practică aceeași metodă. O restructurare la scară largă a întregii companii, nu doar a fabricilor, este inevitabilă. Grupul este în supracapacitate din cauza ambițiilor trecutului domnului Ghosn, obsedat de primul loc din lume”, a declarat AFP Tatsuo Yoshida, analist auto la Sawakami Asset Management. Nissan a suferit o scădere accentuată a vânzărilor mașinilor sale în Statele Unite și Europa, ca să nu mai vorbim de impactul asupra imaginii sale în cazul Ghosn. Analiştii anticipează că Nissan va raporta pentru primul trimestru fiscal unele dintre cele mai slabe performanţe trimestriale de la criza financiară mondială din 2008. “Compania trebuie să-şi găsească un succesor, şi nu este cazul lui Saikawa, dacă vrea să-şi consolideze poziţia într-o alianţă aflată la marginea ruperii”, a precizat Yoshida.