Este suficienta o vizita pe site-urile marilor magazine. Un curcubeu de culori este oferit clientelor.
TopShop prezinta pene colorate si imprimeuri ciudate de leopard. Sau imprimeuri multicolore cu fructe si legume. Sau cu flamingo. Zara si Mango pun in evidenta culorile galben, bleu-canard sau smarald. Statutul intemporal al negrului, nuanta obligatorie a chic-ului, este depasit? Asa pare a fi iar aceasta nu are legatura cu vara si cu canicula. De luni de zile, moda traieste in ritmul culorilor. Potrivit cabinetului WGSN, expert in tendinte in moda, imbracamintea in culori vii reprezinta, in urma cu doi ani, 16% din piata britanica de profil. Astazi, procentul este de peste 20%.
In perioada aprilie 2017 -aprilie 2018 cantitatea de haine de culoare neagra din cumparaturi a scazut cu 10 procente. Culoarea galben a fost cea mai dorita realizand o crestere la vanzari cu 50% in perioada amintita.
Afirmarea individualitatii
Florance Allday, analist pentru Euromonitor international, prevede ca proportia hainelor de culoare neagra ”va descreste progresiv in raioanele comerciale”. Ea percepe o schimbare in modul de viata al femeii contemporane.
”La ora actuala, biroul, locul de munca, pot fi peste tot, frontierele dintre formalitate si neformalitate se estompeaza”. A purta culori vii ”nu mai este vazut ca ceva frivol, excentric sau neadecvat”, in societate, spune Allday. Evident, retelele sociale joaca un rol important in valorizarea culorilor. Cum sa fii mai bine observata intr-un flux de stiri aglomerat decat purtand o culoare stralucitoare? In lumea imaginii, culorile sunt reginele fotografiei. Portul hainelor in culori vii devine progresiv un mod pentru femei de a-si afirma individualitatea. Fabricantii raspund acestei cereri prevazand mai multe culori pentru acelasi model de haine pentru ca fiecare clienta sa-si poate alege culoarea dorita. Culoarea nu mai este perceputa ca ceva superficial, chiar s-a politizat, simbol al identitatii si al dispozitiei.
Culorile sunt un mesaj important in manifestarile publice, cum ar fi rosu pentru ziua internationala a femeilor sau oranj la manifestatiile impotriva armelor, sau curcubeul la cele pentru minoritatile LGBT.
Culori feministe, culori politice
Femeilor li se impun din ce in ce mai putin sa poarte negru, in ciuda faptului ca persista zicala ca albul si negrul nu vor disparea niciodata din moda. Intai asociat doliului, apoi femeilor cu ”virtuti putine”, negrul a fost transformat radical de Coco Chanel in 1926, prezentand o rochie neagra care va deveni aproape o uniforma pentru toate femeile. Susie Obrach, sociolog britanic, a explicat ca negrul a devenit un cod vestimentar, simbolizat si de eroina din Breackfast at Tiffany s, celebra Audrey Hepburn. ”Imaginea acestei fete dragute si sofisticate in rochia sa neagra este determinanta in reprezentarea feminitatii”. Dar, pentru Orbach, a purta negru sau nu nu mai este o chestiune feminista. ”Nu este nici o diferenta cand vine vorba de imbracaminte. Este intotdeauna despre cum ma reprezint pe mine insumi. Exista intotdeauna un ochi interior care judeca, ca moda este ceea ce aveti devoie pentru a va demarca sau pentru ca sa aveti un aer zvelt si sofisticat”. Naomi Wolf, autoarea ”Mitului frumusetii”, completeaza: ”Daca femeile adopta haine colorate aceasta sugereaza ca ele cred ca sunt luate mai in serios asa, fara a fi obligate sa se imbrace in negru. Iar daca oamenii nu-si mai aleg hainele doar pentru a parea mai slabi sau maisofisticati, cred ca este politic important”.