AcasăEconomieUSR sare în apărarea multinaționalelor. Reparațiile pe RCA, doar la service-urile agreate...

USR sare în apărarea multinaționalelor. Reparațiile pe RCA, doar la service-urile agreate de asigurători

Parlamentarii USR vor să modifice Legea asigurărilor RCA și să impună reparațiile vehiculelor accidentate doar la service-urile care au contracte de colaborare cu firmele de asigurări. În expunerea de motive a proiectului de act normativ, aceștia preiau, efectiv, discursul asigurătorilor, prin care acuză service-urile că ar avea prețuri prea mari la reparațiile pe RCA. Mai mult, parlamentarii USR susțin că falimentele asigurătorilor ar fi fost cauzate din cauza plății unor sume mari pentru daune.

Potrivit unui proiect de lege al parlamentarilor USR, românii nu-și vor mai putea repara mașinile prin RCA decât în service-urile agreate de firmele de asigurări. Conform prevederilor legislative actuale, contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparației oricărei unități reparatoare auto, în condițiile legii, fără nicio restricție sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unității reparatoare auto, care ar putea să-i influențeze opțiunea.

Modificarea propusă de USR transformă dreptul păgubitului de a se adresa oricărui service și îl limitează doar la unitatea reparatoare ”care are contract de colaborare încheiat cu asigurătorul RCA pentru plata directă a despăgubirii aferente costurilor de reparaţie către respective unitate reparatoare”.

”Prezenta propunere legislativă dă posibilitatea stabilirii unei relaţii contractuale de transparenţă şi supraveghere între asigurătorii care suportă despăgubirile şi service-uri. De asemenea, rămâne posibilitatea ca persoana păgubită să primească despăgubirile pentru daune. Totodată, propunerea vizează eliminarea scumpirii artificiale a poliţei RCA pentru clienţii cu risc scăzut pentru a subvenţiona clienţii cu risc ridicat”, susțin parlamentarii USR.

De unde se trage falimentul

Potrivit datelor Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), în prima jumătate a anului 2022 românii au plătit pentru RCA cu 2 miliarde de lei mai mult față de perioada similară din 2021. Aceasta înseamnă o creștere de 89%, deși dauna medie achitată a fost mai mare cu doar 5%, iar dauna medie pentru vătămări corporale a scăzut cu 56%.

Mai mult, cheltuielile de administrare și achiziție ale asigurătorilor s-au majorat fără nicio justificare reală și legală, cu 266 de milioane de lei (+37%), arată COTAR. Parlamentarii USR consideră însă că falimentele liderilor de pe piața asigurărilor au fost cauzate de faptul că aceste companii nu au putut să facă faţă daunelor asigurate din primele de asigurare subscrise.

”Falimentele răsunătoare din ultimii 7 ani au dus la o creştere a preţului RCA din două motive: pagubele lăsate în urmă pe piaţă trebuie suportate de FGA care se finanţează tot din preţul RCA şi alinierea faţă de preţul natural de pe piaţă (adică preţul la care asigurătorii să poată face faţă daunelor). Plafonarea RCA-ului nu poate fi decât o măsură temporară, care nu adresează problema de fond şi nu va împiedica ajustarea preţurilor odată ce este înlăturat plafonul. Plafonarea pe termen lung va descuraja intrarea pe piaţă a altor asigurători, şi, mai mult îi va împinge pe cei existenţi să iasă din piaţă”, arată inițiatorii proiectului legislativ.

Se pleacă după fentă

USR insistă pe faptul că unul din factorii care creşte artificial valoarea despăgubirilor şi, implicit, preţul RCA este practica service-urilor auto de a „suprataxa” serviciile prestate şi decontate în baza asigurărilor RCA. Și că acest lucru s-ar întâmpla din cauza articolului 6 din Legea 132/2017 care împiedică asigurătorii să aibă un control pe costurile facturate de service-urile auto. Nimic însă despre costurile exorbitante de administrare ale firmelor de asigurări și despre procentele duble față de UE alocate pentru reasigurările care nu acoperă falimentele. Și tot nimic despre zecile de mii de procese în instanță, cauzate de refuzul asigurătorilor de a plăti despăgubirile din dosarele de daună.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
5.087 afisari

22 COMENTARII

  1. Este un proiect foarte bun, service urile sunt cei mai mari jepcari! profitand de legea permisiva factureaza sume nesimtite pe deconturile RCA urilor. Este principalul motiv pt care RCA ul s-a scumpit!

    • La care se adauga masina de schimb, la 1500 lei / zi, decontata fortat de catre asigurator, cu mult peste preturile de pe piata libera.

    • Dacă o să fie doar câteva serviceuri autorizate japca o să fie mai mare. Au mai fost reguli de genul asta, și se stătea luni de zile in service. Corect ar fi la reprezentanta sau banii de comun acord

  2. Corect, Andrei. Și cata vreme mi-o repara pe banii firmei de asigurare – proveniti de la asigurati evident – nu prea-mi pasa unde. Bine s-o faca.

    • Ar fi bine să fi fost ironic. Pe principiul ăsta, când o s-o iei în mână la pensie, să-ntrebi de unde ar fi trebuit să vină banii ăia care nu mai vin.

      @Andrei: gândește mai mult înainte să vorbești, pentru că afirmi niște enormități de care-ar râde și un elev de clasa a VI-a cu un IQ peste cel al agrafei de birou. Mai informează-te.

  3. Spun din experienta. La un stop, o negkijenta mi-a atins bara din spate. Am urmat tot calvarul declaratiilor si in final mi s-a spus, mergeti la service. La care. Ori la care. Am mers la un service unde stiam oamenii. Mi-au facut un deviz si au concluzionat : 1100 lei (asta in 2010). N-am comentat ca nu eu plateam dar, uitandu-ma la ”dauna” nu m-am putut rabda si l-am intrebat: dar, daca veneam eu ca particular sa-mi rezolvi problema tot atat ma costa ??? Raspuns. Cam 400 lei. Trageti concluziile.

    • La mine a fost invers. Găsit mașina lovită în parcare cu numărul vinovat în geam (avea casco) . Reparatii service, mașină de schimb, calitate reparatii. După nici 3 luni , găsit mașina în parcare , dauna cam la fel, dar fără nume și tel.in parbriz mers la același service (doar a fost bine prima oară) , bani multi ,nici mașină de schimb , nici reparații de calitate

  4. Atât îi duce mintea pe trotinetiștii pensați, cu neuroni puțini și glezne goale, crescuți la „școala” soroșistă să sugă de la multinaționale. Unii le spun lobby-iști, alții lăbari….

    • Teoria spune că prostul trebuie să plătească. Când o pățești, și nu știi nici de unde ții se trage,e nașpa. De-aia cine a greșit trebuie să plătească. Dar eu nu am atins nici o mașină în 35 de ani. Atunci de ce plătesc atâția bani?

  5. Cu asigurarea mea+asigurarea soției in atâți ani mai cumparam o mașină (destul de scumpă) . Pe vremuri exista un sistem care după ani de cotizare fără pagube, returna o parte din bani, și se re -inoia polița

  6. Ăștia care deplâng aici plata despagubirilor sunt angajatii asigurătorilor. Din interior, cunoaștem faptul că la despagubirea daunelor se face un „raport de economii” de către inspector, iar acesta este bonusat cu procent din valoarea economiilor (adică din valoarea cu care a diminuat despagubirea cuvenită). 1 – Datele oficiale arată faptul că devalizarea Astra, Carpatica, City, Euroins nu au fost falimente de piață, ci fraude colosale ale asiguratorilor in bugetul statului român și în patrimoniul cetățenilor români. Pentru acestea au fost deschise dosare penale. 2 – reparațiile in service-uri se fac sub garanție, sub răspunderea service-ului (nu a asiguratorului), acestea sunt verificate iar pentru serviciile și bunurile comercializate se plătesc salarii, taxe si impozite la bugetul de stat. Daca preturile polițelor RCA sunt scumpite din cauza despăgubirilor, sa ne spună experții din asigurări unde sunt cele peste 2 miliarde de euro care au fost scoși din țară prin vehicule financiare „inteligente” înainte de insolvență … Mai lăsați gargara, nu suntem toți spălați pe creier. Daca se mai continua cu aceste mizerii, trebuie devoalat tot, facem curățenie. Nu pingpongalatolontan

  7. Desfiintate toate firmele de asigurari si trecute la societati de stat.E singura solutie.La fel cu bancile, gazul, electricitatea, transportul pe aer, ape, cai ferate. Scapam de jmecheri, mafie hoti si escroci.

  8. Devină este tot compania de asigurări care aprobă decontare a banilor . Service-ul trimite la compania de asigurări un deviz de materiale și manoperă pentru aprobare și abia apoi se apucă de treabă. Este un mare Bull shit , dacă or să se facă reparațiile doar la anumite service-uri să vedeți atunci timp de așteptare , indiferent că sunt reprezentanțe sau agreate . Cine are de pierdut din toată treabă asta ? Fraierul care pune botul .

  9. După capul lor ar fi bine să ne reparăm singuri mașinile…cine ne pune să ieșim pe stradă.
    Să presupunem că ai o mașină xxxx, te lovește un cetățean, iar tu ești obligat să repari mașina la service-ul din colț (care este agreat de asigurator) în loc să mergi la service-ul de marcă… HOȚIE mascată dragilor!
    Vor apărea reparații neconforme cu omologarea tipului de mașină, precum și riscuri de securitate în traficul rutier!
    Tovarășii de la USR mai bine ar plăti RCA pentru trotinetele lor…

  10. Din atatea comentarii, ” Sava ” este cel care are dreptate.
    S-au blocat tarifele la RCA la valoarea din 28.02.2023, adica s-au ieftinit cu 100 lei / polita. De ce nu s-au limitat la valoarea din februarie 2019 ?
    Asiguratorii nu scot bani din buzunar la daune totale, le scot la licitatie iar parcurile de dezmembrari le cumpara, deci au scazut din cheltuieli.
    Rca-urile au crescut cu 300%, ei aveau profit la 500lei/polita/an, dar acum la 2000 lei/an, acum nu mai au ?
    Service-urile platesc taxe la stat, salarii, tva, bani pe care statul ii primeste sa isi faca bugetele anuale. Asiguratorii ce platesc ?
    Grupul VIG raporteaza profit de 7 ori mai mult in 2022, dar RCA-ul e nasol, nu le aduce bani ? Pe bune ???
    Credeti ca service-urile se imbogatesc ? Nu, asiguratorii strang banii pe care-i trimit afara; asiguratorii sunt un fel de diaspora pentru cei din Vest.
    Euroins, singura companie careia ii s-a retras licenta cu milioane de Euro in conturi..
    Este piata libera domnilor, de ce nu obligam oamenii sa cumpere doar un anumit tip de apa plata ? Sau un anumit tip de paine ?

  11. Sa speram ca trădători fu u și incompetenți din USR, partid de lichele și oportuniști ajunși inparlament pe bani multinaționalelor nu vor avea suficientă susținere în parlament și vor lua o placa suedeză. Pai în condițiile când se vor limita numărul servisurilor chipurile agreate, la cum i-și face treaba Consiliul Concurentei și ANPC în mod sigur vor apare preturi de monopol rezultat al înțelegerii dintre asigurător și servicele agreat!! Și vor creste alături de preturi și timpi de așteptare ai păgubiților. Adică totul pe spinarea fraierilor și în avantajul snapanilor din firmele de asigurare!

  12. Asiguratorii și servisurile, își bat joc de asigurați și fac profit urias,pentru ca RCAul este obligatoriu Daca RCAul nu ar fi obligatoriu ati vedea cum asiguratorii și servisurile ar scădea preturile la asigurări și manopera.Daca știu xa omul e obligat sa-si facă asigurare,cresc preturile cum vor ei.Uitati-va la asigurările pentru case care deși obligatorii,proprietarii nu-si prea fac polițe și xa urmare preturile sunt mici..Nu credeți ca ce se intimpla acum cu preturile la sevisuri și RCA este tâlhărie la drumul mare ?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger